Vilken härlig seger!

Vilken underbar afton vi fick uppleva igår. Vi satt hemma med goda vänner och såg såklart Eurovision Song Contest från Baku.

Svensk seger! Loreen med den härliga låten Euphoria – härligt, härligt, härligt. Äntligen är Sverige tillbaka på Schlagertronen.

Tack Loreen!

1 kommentarer

  1. Det är inte bara Loreen med Euphoria som är i sjunde himlen idag.
    Holmlund osar det svavel om trots att han skall vara anpassad för miljön!
    Holmlund: Miljöbil; Kia Venga men kör lite…

    Bilar som drivs med fossila bränslen måste släppa ut mindre än 120 gram koldioxid per kilometer för att kvala in som miljöbilar. På pappret är det också allt fler bilar som börjar göra det. Men som tidningen Vi bilägare visat i flera tester, är verkligheten en annan.

    Sydkoreanska Kias nya miljödiesel Kia Venga ska enligt tillverkaren släppa ut 117 gram koldioxid och förbruka 0,45 liter bränsle vid blandad körning. Enligt det test som Vi bilägare utfört drar bilen hela 31 procent mer, det vill säga 0,61 liter diesel per mil.

    Kia ligger längst ifrån vad man lovar, men många andra tillverkare av miljöbilar ligger också långt ifrån vad som egentligen krävs för att klara miljöbilsgränsen.

    Test i laboratorier
    Det här förklaras av att tillverkarna prövar sina bilar under idealiska förhållanden i laboratorier på en konstgjord landsväg som rullar under bilens hjul, utan tända ljus eller annat som kan dra bensin.

    Förarna är dessutom specialutbildade på att köra den speciella cykel som används för att mäta varje bils bränsleutsläpp.

    Miljöminister Andreas Carlgren tycker inte att det är acceptabelt att betala ut miljöbilspremier eller ge skattelättnader för bilar som i verkligheten inte är några riktiga miljöbilar.

    Beredd att agera
    -Visar det sig att det här är ett utbrett problem, så är det självklart att jag är beredd att ta tag i det, säger han.

    En framkomlig väg kan vara att låta svenska myndigheter testa vilka bilar som faktiskt håller vad tillverkarna lovar, men miljöministern
    vill i dagsläget inte säga vilka myndigheter det skulle kunna handla om eller hur kontrollen ska fungera.

    -Säljs det bilar som får pengar eller skattelättnad för att de är miljöbilar så är det klart att de också ska uppfylla kraven.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>