Dags att avveckla SAS?

Sedan några dagar strejkar SAS piloter, vilket inneburit många inställda flyg och tiotusentals strandade flygresenärer. I Sverige är strejkrätten en grundlagsskyddad rättighet. Jag respekterar strejkrätten, men när jag läser om piloternas arbets- och lönevillkor har jag svårt att se det rimliga i piloternas krav.

SAS höll på att gå under 2012 men klarade sig främst tack vare tre statliga ägare. Bolaget har under fyra av de senaste sex åren gått med totalt 6,8 miljarder i förlust på rörelsenivå. Piloterna vill nu ha kompensation för att de ställde upp när SAS höll på att gå i konkurs. Med den höjning de nu kräver (3,5 %) står en ny konkurs för dörren.

Det har varit en hel del hysch hysch kring hur mycket piloter tjänar, men nu redovisar Mattias Dahl, vd för arbetsgivarförbundet Svenska Flygbranschen (SFB), att snittlönen ligger på runt 78 000 kronor/mån, utan tillägg. Slutlönen för en kapten är mellan 92 000 och 96 000 kronor/mån. Medellönen är m a o högre än för läkare, som har dubbelt så lång utbildning och minst lika mycket ansvar för liv och död. Enligt Dahl arbetar piloterna dessutom som mest 185 dagar/år. I de flesta ”vanliga yrken” arbetar man 253 dagar.

Wilhelm Tersmeden, vice ordf för SAS-piloter i Svensk Pilotförening, tycker inte att piloternas krav är orimliga:

Våra löner är inte höga i sammanhanget och det även om vi jämför med andra flygbolag internationellt. Vi har tillgång till ett jämförelsematerial där vi kan jämföra och man tjänar mer i andra europeiska länder.

Att byta jobb och arbetsgivare brukar ge högre lön. Så varför söker sig inte alla missnöjda SAS-piloter istället till de välavlönade jobb som ”andra flygbolag internationellt” erbjuder? Kanske för att ingen är intresserad av dessa piloter då deras lönekrav är för stora. Lufthansa var på gång att köpa SAS för några år sedan men avstod för att slippa strejkkarusellen och för att SAS-personalens löner var för höga. De bedömde det som omöjligt att fasa in SAS olika personalgrupper i sina lönenivåer.

De senaste decennierna har flygbranschen genomgått dramatiska förändringar. Ersättningsavtalen har däremot inte hängt med. En del flygbolag har löst detta genom att starta nya bolag (t ex Lufthansa med Eurowings). SAS har löst det genom en ny ersättningsmodell för att försöka fasa ut de högavlönade piloterna som går på gamla avtal, som inte går att säga upp. De som nyanställs får sämre villkor för att bolaget ska få en konkurrenskraftig lönestruktur i nivå med andra flygbolag.  De som gått in i den nya ersättningsmodellen (med ’dåliga’ ingångslöner) har aktivt valt att göra det.

Nu vill SPF ändra detta så att alla ska ha samma lönemodell, d v s även de som valt att gå in med lägre ingångslöner ska ha den gamla ersättningsmodellen, som inte är anpassad till dagens verklighet och rådande konkurrens i branschen. Det är vi skattebetalare som får stå för notan då staten som storägare tvingas skjuta till pengar när SAS går med förlust och förlorar marknadsandelar till lågprisflygen. SAS klarade sig med ett nödrop från att gå under 2012, mycket tack vare tre statliga ägare. Bolaget har under fyra av de senaste sex åren gått med totalt 6,8 miljarder i förlust på rörelsenivå.

Om situationen för SAS innebär ytterligare förluster vore det kanske bäst att låta bolaget gå i konkurs. Därmed skulle alla dyra befintliga ersättningsavtal och extravaganta pensionsavtal kunna försvinna. Eftersom SPF hävdar att internationella flygbolag betalar sina piloter bättre, får de piloter som förlorar sina jobb på SAS chansen att hitta nya, mer lönsamma jobb internationellt och vi skattebetalare slipper skjuta till ytterligare miljarder för att SAS blöder. Genom att försätta SAS i konkurs kan staten också passa på att sälja bolaget till bättre lämpade aktörer som kan driva bolaget vidare på villkor anpassade till dagens verklighet.
 

 

1 kommentarer

  1. Att det skulle komma som en överraskning att piloter tjänar bra är ju bara konstigt! Jag menar redan som pojkdrömmar kan man ju ibland höra att man antingen ska bli astronaut eller miljonär när man blir vuxen…och blir man då pilot så får man väl ungefär 50% av varje!

    Det kanske är rätt att jämföra löner mellan olika yrken men jag hävdar ändå att piloter förtjänar höga löner även om taket givetvis kan diskuteras! Visst är utbildningen både längre och svårare för läkare men jag påstår ändå att piloter har ett större ansvar. Om en läkare gör ett misstag med någon patient så är det hemskt för just den patienten, men om en pilot gör ett misstag så kan det innebära hemskheter för mer än en (läs 100 till 400)! Så om man ska räkna ansvarspriser per misstag så vinner piloterna lätt!

    Dessutom ska man lägga till att det bara finns en statlig flygskola i Sverige som bedriver gratis pilotutbildning och där är det väldigt svårt att komma in…så de flesta får helt enkelt göra en egen ekonomisk satsning på mellan 500.000 och 700.000 kr för enbart utbildningen för att bli pilot utan några som helst garantier på jobb vid slutförandet. Vad jag vet så är de flesta läkarutbildningarna gratis.

    Innan man påbörjar en trafikflygarutbildning så krävs dessutom en hel del fysiska undersökningar samt att en del också kräver flygpsykologiska undersökningar. Med detta vill jag bara säga att det inte är lätt att bli pilot, även om utbildningen i sig kanske är lättare än läkarutbildningen. Det är helt enkelt ett krav på piloter att hela karriären vara utav ”rätt virke”.
    Man måste också förstå att för en nyexaminerad pilot så följer ett antal år med relativt låga löner (läs ca 25.000 kr), där det också är vanligt att flygbolagen inte bekostar typinflygningen (ca 250.000 till 500.000 kr) på den flygplansmodell de opererar! Så där sitter då en lycklig nyexaminerad styrman med skulder på ca 1 miljon kronor och en låg lön i ett antal år för att bygga upp sin flygtid och erfarenhet. Efter ca 5-10 år kan eventuellt piloten börja tjäna upp mot 50.000 kr, men för att komma upp i närmare 100.000 kr krävs det ytterligare minst 10-15 år, och beroende på ålder så har piloten kanske bara 10-15 år kvar av aktiv tjänst innan pensionen träder i kraft enligt regelverket. Så om man jämför en hel karriärslivstid så tjänar säkert en läkare mer jämfört med en pilot.

    Om man dessutom ska gå in och jämföra antal arbetade dagar så är bara tanken fel och mycket av det har med säkerhet att göra. Om man fortsätter jämförelsen ovan så vill nog ingen att en läkare utför en hjärtoperation på en själv efter att läkaren dagen innan precis har återkommit från tex New York, Chicago eller Los Angeles! Alla ni som har rest över tidszoner förstår det där med ”jet lag”…och för er som inte kan relatera så är det som att någon ger er 100 slag med en gummiklubba i huvudet och att ni sedan tar 15 mg melatonin för att glömma allt…fast det är ju inte heller allmäntaget…så för alla andra så är det som att gå till jobbet med en rejäl bakfylla!!!
    Självklart arbetar piloter mindre än ”vanliga yrken”, något annat vore ju både dumt och osäkert, och dessutom är tjänstgöringstider för piloter väldigt väl reglerat av regelverk…som också i stort sett är synkroniserat med resten av EU! Alla håller nog med om att en pilot måste vara nykter, pigg, alert och utvilad innan ”hen” påbörjar sin tjänstgöring (annars skulle åtminstone inte jag sätta mig i ett flygplan).

    SAS sticker ut vad gäller flygtidsuttag, vilket innebär att de inte utnyttjar sina piloter till max (i jämförelse med tex lågprisbolag)…vilket bara är sunt och leder till en högre flygsäkerhet. Så om det finns klagomål på denna front så kanske man borde vända sig både mot lågprisbolagen och mot regelverket och inte mot piloterna i SAS. Man måste dessutom förstå att piloter inte kan komma hem

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *