Tredje gången gillt?

Game night! I kväll släpps pucken för SM-finalens tredje rond och liksom i match ett är det slutsålt. Jag skulle gissa på att kvällens publik inte vill vara sämre än lördagens så det kommer att hoppas, skrikas och jublas utav bara den i Skellefteå Kraft Arena.

Luleå måste i mina ögon vinna fyra raka för att det här ska gå vägen – Skellefteå AIK kommer helt enkelt inte att förlora en sjunde avgörande på hemmaplan – och uppriktigt sagt så tror jag inte att Luleå kan vända det här.

Tredje gången gillt hoppas Luleå som hittills testat två olika taktiker. Att backa hem och tråka ut AIK – och att anfalla allt vad de kan. Vi får se ifall Luleå ikväll lyckas kombinera dessa två, ett tight försvar med en hög press och ett hungrigt anfall, för jag tror att det är så Luleå måste spela för att lyckas stjäla en seger eller två.

Även AIK hoppas på tredje gången gillt men ur ett annat perspektiv. Tredje raka SM-finalen och man har på sina två tidigare försök som bekant inte lyckats gå hela vägen. I år har man satt sig ett läge att göra processen rekordkort! Med de inledande back-to-back-matcherna så kan årets SM-final vara över redan på den sjätte dagen sedan den drog igång. Detta är ifall Skellefteå AIK lyckas ta fyra raka mot Luleå.

Förra året så löd mottot: ”Tolv segrar, inget annat”. I år har AIK tagit 10 av 12 och det med fem chanser kvar. Bättre läge läge till guld finns inte!

Ska Luleå ha minsta chans till guld så måste de vinna i kväll men jag tror inte att de lyckas. Jag tror att matchbilden kommer likna söndagsmatchen på det viset att Luleå kommer flytta fram laget i ett desperat försök att störa hemmalaget. Det kommer på så vis att öppna upp för AIK:s offensiv. Jag tror på 4-1 till Skellefteå. Luleås mål kommer i powerplay.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>