Vakna Skellefteå. Bortskämda Skellefteå.

Vakna! Belägen vid Vitbergets fot står en stor arena.
Ni kör förbi nya och gamla Krysset – fortsätter förbi Max och kopparhuset där Skellefteå Kraft har sitt kontor.
Lite längre fram ligger också arenan som delar det husets namn.
Skellefteå Kraft Arena.
Där spelas det SHL-ishockey. Där spelar Sveriges bästa ishockeylag sett till de senaste säsongerna. Ja även i år går det ju faktiskt riktigt bra för dem, de placerar sig som suverän tvåa i den bästa upplagan av SHL på flera år.
De spelar i och för staden Skellefteå som gång på gång hävdar sig vara en galen och genuin ishockeystad. De spelar riktigt bra ishockey, attraktiv och fartfylld.
Men hur kan ni klaga så högt om hur de inte gör sitt jobb? De är professionella och givetvis går det att önska 100% varje dag. Men hur kan ni kräva det när det inte ens finns 5000 från staden som är beredda att ge tre timmar en kväll i veckan och åka upp till Vitbergets fot?
Skellefteå – Hometown? Helt klart. Hockeytown? Glöm det.

Visst. Skellefteå AIK marknadsför sig inte lika mycket och lika bra  som Örebro HK. Med framgång kommer publiken kan vara ett inskränkt, naivt men ändå rätt logiskt tänk från ansvariga för marknadsföring inom föreningen. De gör absolut ett bra jobb, Skellefteå AIK finns på alla bussar, pubar och matvarubutiker i staden. Men räcker det? Nej det verkar ju inte som så.
Skulle det räcka ifall de på kontoret gjorde ännu mer för att marknadsföra matcherna?
Jag tror faktiskt inte det heller, de kan göra mer. Men varför?
Kanske för att Skellefteås publik varit så bortskämda de senaste åren. Segrarna har varit fler än räklangosen på Stadsfesten. Förlusterna färre än E-Types besök på densamma.
Att det under de senaste två säsongerna blivit allt sämre tryck i Skellefteå Kraft Arena är också ett beklämmande men sant fakta. Vid flera matcher har undertecknad tänkt tillbaka till tiden när lag som Tierp HK och Arlanda HC var på besök. Då var Skellefteå ett lag som harvade i näst högsta serien, nu ett lag som alltid återfinns i toppen av svensk ishockey. Ändå var trycket i arenan bättre då, vilket för mig är svårt att förklara. Och detta är inte på något sätt en sågning till de eldsjälar som match efter match faktiskt visar intresse och går till ”Templet”. De på stå gör sitt absolut bästa för att skapa en bra stämning men blir allt färre för varje match och det är rätt naturligt att det då inte går att skapa den högljudda kulissen som vi var vana vid för ett par år sen. Hatten av till er som inte följer strömmen från Arenan, utan trotsar den och tar er till den. Ni förtjänar att hyllas.

Skellefteå AIK har under denna säsong förlorat eller tappat poäng fem gånger på hemmaplan. Fyra gånger under säsongen har publiksiffran varit lägre än 4500 – och alla dessa fyra tillfällen kan räknas in i de fem gånger laget tappat poäng.
Tre förluster och en vinst efter förlängning när Skellefteå Kraft Arenas betong och stolar lyst med sin närvaro. Talande.

Ett så framgångsrikt lag förtjänar mer än 4262 som det var ikväll. Ja, det är januari och plånboken ser mer djup än fylld ut och det köper jag. Men vad är förklaringen till övriga matcher i september, oktober, november och december där det också varit dålig publiksiffra?
Nä, Skellefteå. Det är nog dags att vakna.
Skellefteå Kraft Arena.
Vitbergets fot.
Förbi Krysset, Max och Kopparhuset.

9 kommentarer

  1. Håller med.Folket som bor i stan har blivit för bekväma.Klacken minskar i styrka för var match som går.Dom som e på plats hyllar jag.
    Dom som e framför soffan hemma ger jag en stor fet sågning.

  2. Bra rutet!
    Man kör sex mil enkel väg för att stötta sitt lag TROTS att det är 30 grader kallt hemmavid. Och det pinsamma är inte att vi torskar pga ovanligt bedrövligt spel utan att det ekar så tomt i Templet.
    Bekvämligheten segrar över laglojaliteten.
    Suck!

    • Nej det nämner jag inget om då det tidigare under säsongen varit liknande siffror fler än vid enstaka tillfällen och har svårt att se hur det skulle varit -28 i oktober till exempel.

  3. Kanske för att en vettig plats i arenan går på 300kr styck! Ska man då se upp till 3 matcher i veckan rinner det iväg, Saik eller SHL borde sänka priserna så lovar jag att ”templet” blir fyllt igen!

    • Priset är ett problem, det köper jag. Men Skellefteå är inte dyrast i SHL och övriga lag har inte alls samma nedåtgående kurva som Skell.

  4. Men är verkligen publisiffran lägre än tidigare säsonger. Hur ser läget snittet ut jämfört med de senaste 4-5 säsongerna?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *