Kostnaderna rusar i höjden!

Äntligen i Tavelsjö igen på en härlig första maj, solen värmer och Felix springer omkring i shorts. Kallkällan vid Sundlingska har öppnat ett bra ställe att prova ”jerkarna”, enormt nyfiken på hur de rör sig i vattnet och hur de sjunker vid vevstopp. Jag satt fast ”jerkrullen” på mitt spinnspö som jag ska använda till öringfisket, vi gick ner och började dänga iväg betena som väger mellan 100-150 gram, Jag kom ingenstans och de bara ramlade ner i sjön, nåt fel gjorde jag men kom inte på vad så jag skruvade på allt som gick att röra. Lena undrade hur jag ställt bromsen, jodå visst var det problemet! Jag hade dragit åt istället för att släppa lös, nästa kast som görs hamnar ”jerken” ca 5 meter in på iskanten och då var problemet löst. Min absoluta ”jerk”favorit i vattnet blev ”pig´en” följt av ”buster jerk” men de andra hade också en intressant gång!

Nu undrar ni säkert varför jag inte använde mitt ”jerkspö”, jag kom till Blixt sport 14:05 igår eftermiddag och gick rakt in i dörren. Vad nu då tänkte jag och korkad som jag är provade jag igen, det hängde en skylt på dörren som sa att de stängde 14:00!! KLANTSKALLE sa jag till mig själv, Lena´s ambassadeur i handen och mitt nya fina spö låg därinne så nära men ändå så långt ifrån. Jag får hämta spöt som kostar 1295 kronor och nästa vecka, då försvinner ännu mer pengar men jag ser det som en permanent investering om grejorna inte går sönder!!

Innan Blixt sport åkte jag till Hörnsjö och R-E:s Vinterfiske som har utförsäljning, naturligtvis kom jag försent då det mesta jag var ute efter var sålt. När jag var där fick jag en inbjudan till deras ”12-timmarsmete” i sommar, det är en lagtävling med vanliga metspön, kork och krok så jag får se hur det blir? Det blev några köp ändå som jag är nöjd med, två ismetesspön, två stora rapalabalanser, 20 tubflugor, en gäddspinnare, en volframmyshka och ett haspelpimpelspö som gick på totalt 520 kronor. Hade jag gjort tvärtom så hade jag hunnit med båda, då hade jag stått och ”jerkat” för full vid kallkällan! Tradera fick besök i veckan och där vann jag en ”cigarrjerk” och fin Ambassadeur 5000 C på auktion, nu behövs bara en eller två rullar till så blir det fyra ismetesspön till vintern.

I helgen kommer jag att tillverka en hel del tubfluge/betestackel till öringsfisket, jag har inte hunnit prova än men det ser mycket smidigt ut! Fördelen är att man inte behöver sänken, betet fungerar som sänke och om öringen tar på fluga så glider betet upp till ett lekande och tvärtom. Sänken är ett stort miljöproblem, många är gjorda av bly som ”aldrig” bryts ner. Man fastnar lätt och blir av med sänkena, de ligger och släpper ut en massa ”skit” i miljön. Jag försöker använda ”miljösänken” så ofta jag kommer över dem men fungerar tacklet så kan jag bort sänket helt!!

Skitfiske
M

2 kommentarer

1. Tänkte bara kolla med dig som verkar ha koll på den lokala fiskepulsen om det börjar vara dags att fiska havsöring i Umeälven. Eller är det för tidigt vad gäller vattenstånd och annat?

2. Hej! Röbäck är det som gäller och kort kan du köpa Blixt sport, de har mer information om dagsläget. Backensidan kräver medlemsskap i någon fiskeklubb. Jag börjde fiska öring i älven i höstas och har inga större kunskaper! Det är roligare att fiska när det är fart på vattnet och då behöver man tyngre sänken och beten, står älven ”stilla” så kan det vara segt. M