5 timmar i båten

Felix och jag åkte in till Umeå på lördag förmiddag för att hämta Lena som varit på fest fredagkväll med sina ”tanter”! Vi åt lunch i stugan och var ute på den dimmiga sjön strax efter 12:00, vi åkte upp mot Storön för att kolla om några gäddor var hemma. Vi fiskade av vassen vid ena ösidan utan något resultat, Felix var jätteduktigt och det märks att han är min son. Han tycker att det är lika roligt att prova flera drag och beten precis som jag, han pratade tom som mig och skulle lära Lena hur man gör! Lena provade sina ”amba” hon ska använda i älven, det gick väl sådär men som första gång var det helt OK. Det är en viss teknik att med tummen på linan och att ställa bromsen rätt så att spolen inte snurrar upp flätlinan. Innan vi åkte ut grävde vi efter lite mask för att kolla om det stod några abborrar vid ”tarmgrundet”, det gjorde det inte och efter ett tag var det mellanmålsdags för Felix som hade tjatat ett tag om mat! Ovanligt? NEJ det har jag hört förut, jag skjutsade in dem till stranden och lastade av lite grejorna ur båten för att få mer plats.

Satte igång motorn igen vände återigen ut på den spegelblanka vindstilla sjön, perfekt kände jag! Några timmar för mig själv att stå och dänga ”jerkarna” utan några som stör och vill göra något annat. Jag var ju på träningsläger för att lära mig hur allting fungerar, jag styrde upp mot vassen längs Tavelsjövägen! När jag kom fram såg jag tre vak så jag slog av motorn och gled in, spanade för att se om det var änder som sökte käk men såg inga så förhoppningarna ökade! Jag började kasta och det gick riktigt bra, inga linresningar eller bottenapp där jag stod på sätena och hade bra utrymme för spöt. Provade lite av de billigare ”jerkarna” eftersom jag inte ville förlora de dyrare, till slut så hade jag bra rytm och handleden fungerade bättre och bättre.

Jag satte en ”pig” på tafsen och dängde iväg den, HUGG jamenvisst satt den bra i botten! Första kastet med ”pigen” och jag får mitt första ”riktiga” bottennapp, eftersom det var vindstilla drivfiskade jag så det var bara att dra båten dit betet satt! Orolig hann jag bli och ville inte förlora ”pigen” direkt, båten gled in i vassen och betet lossnade. Bytte snabbt tillbaks till billigare bete och rodde upp efter vassen, allt gick perfekt då kasten blev längre och längre samtidigt som jag blev säkrare på benen där jag stod. Jag börjar fundera på att röra på mig när jag känner en riktig stöt (tror jag) men missar mothugget, ut med ”jerken” igen och naturligtvis blev det inget. Några kast senare känner jag samma sak men missar igen, det kändes inte som de andra ”bottenhuggen” utan mycket kraftigare och rejälare. Handleden börjare känna sig rätt stel och öm, bestämmer mig för att packa ihop efter en skön eftermiddag på Tavelsjön.

Söndag och matchdag, vi mötte Valsta/Syrianska från Stockholm och förlorade med 0-2! Ajajaj inte bra, vi kom inte igång och slog bort för många passningar. Dagens stjärna blir inhopparen Jonas Nilsson för sin första brytning och djupledspassning, det var ytterst nära att den skar igenom deras mittfält och backlinje till ett friläge! Vi får jobba vidare med vårt spel, ett ungt lag full av potential och hunger. NU KÖR VI GRABBAR!!!!

På onsdag blir det träningsläger igen, Jonas Kihlgård och jag snackade ihop oss på söndagkväll. DÅ han har sin båt i Skeppsvik och jag i Tavelsjön, ikväll blev det inget fiske i havet pga den kraftiga vinden. Blåser det lika mycket på onsdag åker vi till Tavelsjö där vågorna inte ger ”så” mycket besvär, är vinden lugnare så blir det havet och svänga spöna efter ”stor” gädda?

På med flytvästen och i med ankaret!