Umeå pike open avgjord, pris för längsta fisk!

Väckar´n stod på 5:30 i morse, studsade upp ur sängen och då hade jag bara sovit ca 4 timmar. Kokade kaffe och helt plötsligt satt vi i båten på väg till Täfteå hamn där starten skulle gå. Det var nära att vi inte startade då vi körde på ett grund mitt i fjärden, som tur var hade bara en tändhatt hoppat av så vi hade tur!!!!!!!! En fantastisk dag väntade oss alla, solen sken och väderrapporten verkade lovande. I hamnen pågick förberedelserna för fullt och det var en rätt spänd stämning i luften, Kent tråkade mig och undrade vad jag hade där att gör med glimten i ögat. Blixt-Jonas kom med min rulle som han inte hunnit fixa, där tog jag självklart chansen och frågade om han var rädd för konkurrensen? Ett leende och ett kanske det fick jag till svar, i samma ögonblick gick följebåten ut och alla 24 lag (?) hakade förväntansfullt på!
farberedelse.jpg startfalje.jpg (Foto: Mats Söderholm)
Vi fiskade av södra sidan i fjärden och Jonas hade ett hugg, annars var det totalt dött. Inga rapporter om fisk kom det, jag ringde Kent och kollade men de hade bara fått mindre gäddor och en massa följare. Vi åkte runt och fiskade djupt, grunt och med alla beten som fanns tillgängliga i lådorna. Klockan började närma sig 14:00 när vi ankrar vid en stenpir på norra sidan, rätt less började vi bli! Jag dänger iväg min ”pig firetiger” och det smäller på ordentligt, och linan dra ut samtidigt som jag ropar ”fisk”! Jag vevar in och känner att det är en större gädda och han får hållas en stund, när den kommit rätt till båten så får jag ett bra gälgrepp och lyfter upp den samtidigt som jag skriker att nu vinner vi det här. Avkrokning och upp med gäddan på mätbrädan, JAPP 99 centimeter men oj så nära en ”hundra-klubbare”. I upphetsningen glömmer jag att något och jag släpper tillbaka den granna fina gäddan och upptäcker snabbt mitt misstag! Jag glömde att väga den, där hade jag fått nytt personbästa på vikten! Tre kast senare har jag hugg igen, två meter från båten ser jag gäddan ta ”pig´en” i ett vevstopp och jag gör mothugg. Tyvärr var den bara 74 centimeter, den räknas alltså inte men den var riktigt fin!
99cm-01.jpg 99cm-02.jpg 99 cm 74cm.jpg 74 cm (Foto: Jonas Kihlgård)
Klockan har blivit 15:00 och tävlingen avslutas med återfärd till hamnen, febrilt arbete pågår med att få upp båtar och plocka ihop utrustingar. Jonas och jag skulle köra runt till Skeppsvik igen så vi gick bara och väntade på resultat och prisutdelning. Jag lämnade in mina foto´n för bedömning till tävlingsledningen, pratade lite med Filip, Kent, André, Blixt-Jonas och några till för att kolla hur jag låg till med min gädda och det lovade gott.
vantan.jpg Kent, Jonas och André (Foto: Mats Söderholm)
Segrarna i ungdomstävlningen blev Jonathan och Filip
ungdomsklass.jpg Team Slemmig jävel (Foto: Mats Söderholm)
Total segrare blev Fredrik och Martin
segrarna.jpg Team Skitfiske (Foto: Mats Söderholm)
Segrare i längsta fisk blev Mats Söderholm, fy fan vad glad jag är!
Team VF ”Fiskebloggen” och priset var en väska med planolådor från Blixt Sport samt tre jerkbaits från Slaktarnlures

Stort beröm till tävlingsledning, Artifish med Alex och Lars-Erik i spetsen. Bra ordnat och visst kör vi nästa år med!!! Gratulerar till alla er andra som var med på denna succétävling!

Jerry, nu tar vi dom på tisdag!