Inte ottan men nästan

Vaknade strax efter 7:00 imorse och klädde på mig, smög ut till bilen för att inte väcka någon annan. Vid båten kändes det helt fantastiskt, västlig vind lite mulet och några timmar för mig själv med flötmete, jigg  och ”bulldängning”. Jag åker in när jag blir hungrig tänkte jag, choklad och jordnötter har jag i jackan så det blir en annorlunda ”frulle”. Kollade mörtstugan (glömde mer mäsk som vanligt) och det var en liten stackars mört i den, perfekt storlek för abborrmete! Styrde mot Tarmgrundet och fixade där till djupet på flötesstoppern och la ut, började samtidigt jigga för att kanske locka dit lite större abborrar. Mörten simmade simmade och simmade i flera timmar, tre jättehugg på jiggen i samma kast sen var det totalt dött. Jag var ute efter fler mörtar men det enda jag fick var en pytteliten abborre, tänkte agna med den men kaffesuget och hungern tog överhand så jag åkte iland!

Alla i stugan var helt chockade när jag kom in och undrade om jag var totalt galen, jag säger inte mot dem men härligt var det! I stugan satte jag upp den nya brevlådan åt Affe och Elsa, käkade lite lunch och åkte sen för att tanka jeepdunken så att vi kan fylla på båtmotorn. Lena och jag började timra hennes blivande snickarbod som jag ska bygga beten i 😀 , förra året kunde vi inte göra något eftersom jag hade ”mosat” mitt knä och väntade på ”op”. Några minuters funderande och tittande på några gamla knutar vi gjort så satte vi igång, vi kom ihåg rätt mycket och det var skönt att arbeta med kroppen igen. Motorsågen och alla andra verktyg åkte fram, Felix var ”elverksgubbe” som skulle sköta sladdarna åt mig. Vi hann göra nästan en stock och om vädret tillåter imorgon kan vi fortsätta, det är enormt roligt att timra där man får grovhugga och finlira i en salig blandning! Ett gott dagsverke innebär ett gott kvällsfiske där min kilosabborre väntar på mig!!!!
dsc00401.jpg dsc00400.jpg
(Foto: Mats Söderholm & Lena Sjöblom)
Vi åkte mot ”stugan” för att fylla på mäsk och havregryn, tyvärr ingen mört att ta med sig för att fiska med. Istället började vi pimpla för att se om vi kunde få någon betesfisk, först fick jag en som Lena fick och sen blev det tvärtom. Det var lika dött som i förmiddags förutom att det fanns en del småfisk som hoppade i ytan. Det hugger på mörten precis när jag kastat iväg en jigg, slängde jiggspö´t till Lena och gjorde ett snabbt mothugg. Fisken följer snällt med och det kändes inte som en gädda, mjukare rörelser och inte lika starkt motstånd. Den släpper dock innan vi hann se vad det var, har läst att abborren tar betet rakt framifrån så det gäller att vara ”rätt” snabb med mothugget. Om det är en stor abborre vill jag inte att kroka den för djupt, allt för att inte skada den om jag vill sätta tillbaka den. Gäddan tar betet från sidan och vänder det sen rätt i munnen, då måste man vänta lite längre så att den får tid till det. Någon minut senare har jag hugg igen, den drar och hoppar och det är den roligaste gädda jag drillat någonsin och Lena har jätteroligt! Mothugget sitter perfekt med kroken i mungipan lyfter jag in den i lipgripet, jag sätter ut den igen och det tar ett taginnan den hämtar sig och sprattlar iväg!
DSC03626.JPG (Foto:Lena Sjöblom)
Vi åker vidare och fiskar av en annan djupkant, vi sitter och tar upp ”småborrar” och mört när en båt glider upp mot oss. Det är Ronny B som har ”jerkat” och tagit tre gäddor i sin nya fina Busterbåt, avundsjukan bubblade i mig och jag vill också ha!!! Vi pratade en stund innan vi tog kurs mot mörtstugan för att kolla om det hade simmat in några, japp det fanns 7-8 stycken och det innebär fiske imorgon med levande betesfisk!!

Skitfiske!
M

6 kommentarer

1. Det är en stående sysselsättning för mig att läsa dina rader, skön och trevlig läsning. Får en bild i huvudet att du är lika koncentrerad under fisket som inför en match förr om åren, i princip omöjlig att få kontakt med hehe. Själv tar jag flugspöt och åker iväg nu på lördag mot piteälvens början. Det blir fiske av rang under en vecka med förhoppningar om påhälsning av gråharren.
    Danne H (naprapath)är uppe i arjeplogsströmmarna och terrar lokalbefolkningen med fiskeskrönor som han påstår är självupplevt från malåtrakten, jo jo säger jag.
    Ha det gött så kanske jag lämnar en rapport här när jag kommer hem.
    Hälsningar från Fastborg

2. Tjena Fastborg! Tackar, fortsätt gärna läs!! Din bild stämmer bra, det är fokus samt att fixa med grejorna! Ha kul och skicka rapport här, när det gäller Danne så drillar han nog mer fisk än pratar? Svinga spö´t! M

3. Kul med lite mer betesfisk och en skön gäddrillning!

Det där med att gäddan tar betet från sidan och abborren framifrån är jag väl lite skeptisk till, känns som att gäddan attackerar betet från vilket håll som helst ifrån, händer ju ofta att de kommer och tar ett bete underifrån MEN ja, de vill alltid vända betet så det åker ned med huvudet först.

Abborre har jag en känsla av att de tar betet bakifrån men det ska jag inte uttala mig om för det har jag ingen aning om. 😀

Lycka till med fisket (inget skitfiske den här gången)!

4. Hej Mats.
    Var du ute på Tarmgrundet idag(fredag)igen. Tyckte att jag såg att du hade nåt på gång som plaskade vid båtkanten. Jag sitter i stugan i Juviken med utsikt mot Tarmgrundet. Hälsningar från Kajsa och Caroline från Smulan som är med SSK f-94 i Danmark och spelar final Dana Cup i morgon kl 10.15. Kolla bloggen på VK. Hälsningar Janne.

5. Hej! MArkus B – Tittar jag på mörten efter mothugg så säger jag att gäddan tar på sidan, det är en rovfisk så den tar nog hur som helst men sidan tror jag är det som gäller!! Inget skitfiske?? Jan-Olof – Hej gamla förälder, visst var vi vid Tarmgrundet,blöta men en skön fisketur som du får läsa om sen! Lycka till tjejer och ha kul!