Ute igen

Öringen lockar och jag söker febrilt timmar att komma ut, samtidigt fyller jag på med jerkbaits inför våren gäddsatsningar.

Lämnade jobbet idag 12:00 och körde direkt mot den skuggade sidan, på med grejorna och ringde samtidigt Daniel för att fresta med några fisketimmar. Ett gäng bilar stod på vändplanen och det verkade vara mycket folk, när jag kom ner på älvkanten var det en familj som fiskade, eldade och verkade ha väldigt mysigt. Jag fortsatte bort mot uddarna och mötte två rutinerade älvsfiskare, vi snackade en stund medan jag riggade mitt spö. Självklart var det fiskesnack om antal öringar och vad man använde för att fånga dem, själv stod jag som ett ”fån” utan något att berätta 🙁 Som jag tidigare skrev så var det ”fortfarande” lite vatten, idag var det dock lite fart och det behövdes tyngre beten och sänken.

Jag började kasta av Lena´s plats där hon fått sina öringar, inte FAN fick jag något trots att jag bytte mellan olika flugor, silver och kopparbeten utan någon framgång. När jag står där kommer två damer som jag mött tidigare, jag frågade om de visste om fler kvinnor som fiskade förutom dem och Lena. De hade ingen aning men de tyckte att det var trevligt att fiska där, efter en trevlig pratstund så forsatte jag nöta av älvsbotten med ett bete förlorat. Enver som jag hade med i reportaget i förra lördagens VF, han tackade för bilden och att han fick vara med i tidningen. När vi pratade fortsatte jag och kasta, jag glömde då att föra över haspeln så jag kastade iväg ett nytt bete som landade lååååååångt bort. Till Blixtkontot sa Enver som skrattade och gick iväg för att fortsätta sitt mete.

Jag började misströsta som vanligt, trots en MYCKET bra magkänlsa när jag var på väg mot fisket! Tårna och fingrarna började protestera, jag valde att avsluta och åkte till Blixt för att kolla på några tubflugefärger jag fått tips om. Några ord senare med Blixt-Jonas som ville sälja lite maggot till öringfisket, jag tackade nej men ångrade mig senare på kvällen så det blir nog ett besök till. Jag mötte sen min målvakt Vlado för utvärdering av året, det gick bra som väntat och sen var det dags för lagfoto med Umeå FC. Lagfoto när serien är slut, det borde göras tidigare på året så det känns enormt konstigt att göra det nu!? Jag hämtade sen Lena för att åka tillbaka till Gammliahallen för bågskytteträning med UBK, när vi åkte därifrån fick jag några pikar av ”Ankan” och Sune Z som undrade om jag skulle skjuta fiskarna med pilarna? Självklart svarade jag, enda sättet för mig att få en öring!!!

Sista veckan har jag köpt ett antal nya jerkbaits, jag letar efter custombeten som är handgjorda. Företagare och ”hemmapulare” som gör otroligt fina beten för att fånga stor gädda. Det har blivit ett bete från Wolfcreek, ett bete från Stampe samt ett bete som heter ”Manta”. Var samtidigt tvungen att skaffa en ny väska, den jag vann i våras gick sönder så nu har jag en ny Planoväska där det ryms sju lådor med beten 😀

Jag längtar till båten åker i sjön, skitfiske!