UPO vinnare är ….

Vilken succé, 45 båtar och 90 fiskare gjorde i helgen upp om vem som är Umeå’s bästa gäddfiskare.

FredrikTV4 Umeå plockade upp mig och mina grejor strax före 6:00 på lördagsmorgonen. Kan inte säga att jag var direkt pigg men dagens äventyr lockade så enormt mycket. På väg till Täfteåhamn nordost om Umeå slog vi följe med min fiskekamrat Robert i ”Team Papegoj”. Vädret var lite väl soligt och för lite vind för dagens fiske. När vi kom fram var det några båtar som sjösatts dagen innan verkade det som, det var ingen kö för att sjösätta så det var bara att backa ner.
Sjösättning, tyvärr inte vår båt (Foto:Mats Söderholm)
Ekipage efter ekipage rullade fram och det började närma sig start, det var klungor av fiskare som stod och pratade. Nya och gamla ansikten möttes och gliringarna for genom luften!! Alex som är en av arrangörerna la lite press på mig och tyckte att jag var favorit. Självklart var jag inte det, brydde mig inte och vände åter till Robert och bestyren med utrustningen.
Betesval (Foto:Mats Söderholm)
Tävlingen gick ut på att fånga gäddor, fotografera och släppa tillbaka dem i gott skick, sk catch and release. Det var många som ville kroka gäddor över 75 centimeter vilket var minimilängden för att tävla. Längst sammanlagda gäddlängder i laget vinner eller så kunde man vinna tävlingen längst gädda. Vid registreringen fick alla lag mätbrädor, det har man så att alla har samma förutsättningar att visa sina fångster i rätt längd. Alla våra fyra digitalkameror var laddade och kablar var med, inga misstag skulle ställa till det med dokumentationen!

Båtarna stockades sig till slut på fjärden, arrangörerna Lasse och Alex hittade en bra position för att starta oss alla. När starten gick puttrade vi ut i den 3,60 meter långa orangea faran, 9,9 hästaren som satt på fungerade bra tycker jag! En båt korsade helt plötsligt farleden och tvärväjde bredvid en annan, det var nära en jättekollision som kunde gått illa!! Grymt oansvarigt anser jag och har ingen förståelse för situationen! När jag tittade ut över vattnet såg jag en hel del båtar med bättre förutsättningar söka sig till den yttre fjärden, det var många båtar som inte hade en chans att ta sig dit. Inre fjärden fungerar också, det kan jag intyga eftersom jag vann längsta gädda 2009 därinne!
Olika förusättningar (Foto:Mats Söderholm)
Vi stannade vid första platsen och började svinga våra spön i den lite sydliga vinden, djupet var ca två meter. Vi provade runt bland olika färger för att se vad som skulle vara bäst idag, allt provades men vi hade ingen lycka med oss. Båtar körde kors och tvärs över fjärden och fiskade av! Vi åkte mot platsen där jag tog min 99 cm gädda förra året. Ankaret åkte i men där hände inget, vi bytte snart plats och svingandet fortsatte. Plötsligt ser jag en ljus mage i det klara vattnet, gäddan följde mitt bete men skrämdes nog iväg av båten. Robert hade en följare strax efter som valde att gå samma väg. Det var ungefär 5-6 båtar som fiskade av den stora men grunda viken, alla åkte dock därifrån besvikna!

Morgonen blev till dag och vi hade tagit oss ut en bit i fjärden, vi hängde på stora gummibeten och fiskade djupare. Båten drev perfekt i vinden och spön bändes frenetiskt av de tunga ”bullarna”. Ingen lycka med det heller, vi rundad nästa udde och vi började få sms om fångster. Nästa gång hans telefonen lät var han nära att kasta den överbord, rapport om 5:e godkända gäddan kom från Magnus. Vi körde ut mot ett grund där det bara stack upp två stenar, Robert kastade ut och plötsligt vevade han in en lina, betet låg kvar på botten men som tur var kunde vi fiska upp det igen.

På eftermiddagen började handlederna, hälsenan och ryggen göra sig påmind, det tar på att stå och svinga 50-150 grams beten i med eller motvind. Vi svingade på och målinriktat kämpade vi vidare mot slutsignalen. Vi styrde mot Ulterviken, vinden hade legat på där ett bra tag och vi fortsatte att hoppas. – OJ DÅ säger Robert, han har helt plötsligt fisk på. Efter mätning var den tyvärr för liten, det gav oss ändå hopp samtidigt som sms´en om nya fångster strömmade in. När vi hade en timme kvar misströstade vi något otroligt, målet var att ha kul och det hade vi. Förväntan att få någon fisk fanns där men hoppets låga slocknade sakta, sakta, sakta!

Slutsignalen löd och vi packade ihop grejorna, en kopp kaffe och en macka satt väldigt bra i magen. Under tävlingen hade ingen tid att äta, i vår båt fick vi i oss godis, chokladkakor, naturgodis, kaffe och energidryck. Drick vatten var inte att tänka på, vi ville inte riskera att bli kissnödiga och behöva gå iland. Det innebar kanske att hugget för dagen missades och det ville vi inte!!

I sju timmar hade utrustningen gått varm, mängder av beten hade provats på många olika ställen. Det som fungerade bäst för dagen var tydligen en ”Salmo slider” i mörtfärg, det vinnande laget hade fått all sin fisk på det betet. Spinnflugor var också populära vilket det tredjeplacerade laget kunde intyga. Vi blev utan fisk, vi kan säga att vi försökte!! Ibland är man maktlös men vår tid kommer, ”Team Papegoj” hade enormt roligt i båten! Jag känner på mig att vi kommer att drilla många gäddor tillsammans framöver.
Längdkontroll (Foto:Mats Söderholm)

Stort grattis till segrarna av Umeå pike open 2010! ”Team MÅLF” med Magnus Åström och Lars Fredriksson, åtta st gäddor fördelat på 671 cm gav dem den åtråvärda titeln.
Vinnarna (Foto:Mats Söderholm)
Segrare av tävlingen längst gädda blev Kent Nathanaelsson i ”Team Pebblelake” på 97 cm.
Vinnaren (Foto:Mats Söderholm)
Arrangerande Artifish med Lars-Erik och Alex mfl ska ha en stor eloge för sitt engagemang och arrangemang! GRATTIS GRABBAR!!

Framåt mot nya tävlingar, då kanske det är med några tjejer????!!!!