Helgens fiske

Dagarna går och hösten närmar sig med stormsteg, inte helt oväntat spenderade vi helgen i stugan. Vi gjorde en otrevlig upptäckt på vägen hem.

På torsdagen föreslog jag för Lena att hon kunde cykla ut, vi slutade tidigare än henne så vi kunde göra några ärenden i Umeå. På väg mot Tavelsjö såg vi några tranor på en åker, kameran åkte fram och vi smög ner för att få några bilder. De blev riktigt lyckade även om det var lång bort!
(Foto: Mats Söderholm)
Felix och jag stannade på Oxvikens gård för att proviantera grönsaker och rotsaker, höstens läckerheter är på gång. Ekologiskt odlat av Sybil och Erling med familj som jag lärde känna när jag arbetade som rektor på Tavelsjö skola. Vi bokade samtidigt ett lamm modell större som kommer att smaka bra i vinter. På kvällen tog stuggrannarna Fredrik, Jeanette och Linn en promenad över åkern. En trevlig kväll avslutade kring 01:00 med att vi blev bjudna på surströmmingsmiddag på lördagkväll.

Lördagen inleddes med en skön sovmorgon efter första arbetsveckans slit. Lena och jag gjorde oss sen klar för några timmar i båten. Vi riggade spöna för fultrolling och körde sakta iväg mot Näset där vi tänkte prova. Inget hände och vi gjorde klart för mete och haspelfiske. Lena pimplade och metade som vanligt och jag stod med haspelspöet och nötte. Fisket var lika trögt som helgen innan, vi sökte oss vidare.

KÄNSLIGA PERSONER VARNAS!!

Vad är det där säger Lena och pekar mot strandkanten? Jag stannar motorn och vi vevar in betena. Vi startar och kör slkta in mot stranden, är det en ko eller en kalv diskuterar vi oss fram. Några meter från den lilla branten så ser vi en kalv som förmodligen ramlat ner och fastnat.
(Foto: Mats Söderholm)�
Den måste ha lidit något fruktansvärt, en sakta död i vattenbrynet. Innan vi åkte hem så stannade hos bonden och berättade vad vi hittat. Han tackade oss och han sa att han skulle ta hand om det.

Efter en trevlig kväll igen med grannarna så vaknade jag och tittade på klockan som visade 05:20. Som jag gjort tidigare i somras så klev jag upp, smög ner och klädde på mig. En macka senare och lite proviant så var jag nere vid båten. Jag fiskade av djupkant efter djupkant, bullar och spinnare försökte locka både gädda och abborre. Tröttheten gjorde sig påmind, de få timmar sömn samt det USLA fisket gjorde att jag ledsnade!!

Snart händer det grejor!

Skitfiske

6 kommentarer

1. Läser i Umeåguiden att du fiskar med levande betesfisk. Vet du om att det numera är straffbart att göra så? Det anses som djurplågeri enl. brottsbalken!

2. Hej Morgan! Detta är ett väldigt grumligt område. Texten inom parantes är kopierat från en broschyr från Fiskeriverket.
    (FISKERIVERKETS RIKTLINJER
    ANVÄND endast betesfisk från det vatten där du fiskar
    HÄLL aldrig ut överbliven betesfisk från något annat vatten när fisketuren är över.) Djurskyddsmyndigheten säger också att vild fisk inte omfattas av djurskyddslagen.
    M

3. I ett yttrande från djurskyddsmyndigheten (numera jordbruksverket) 2006 står det att ”Endast död fisk får sättas på kroken som agn. Att använda levande betesfisk som agn är inte förenligt med djurskyddslagen. Denna form av användning kan också vara att anse som djurplågeri enligt 16 kap. 13 § brottsbalken. (http://www.kurresfiskeshop.se/nytt/levandebete.pdf).

Den broschyr du refererar till handlar bl a om riskerna med att fiska med levande betesfisk som kommer från ett annat vattendrag än där man fiskar, och är inte samma sak som att det är ok att fiska med levande betesfisk (https://www.fiskeriverket.se/download/18.44f3ea68120379b1edf800044/faror_med_levande_agn_webb.pdf).

4. Hej Morgan!
    Enligt min tolkning av det jag läst! Om jag pimplar upp en mört och sätter på kroken så är den vild och omfattas inte av djurskyddslagen! Tar jag upp mört och behåller den till senare tillfälle måste jag döda den först innan jag sätter den på kroken. På Djurskyddsmyndigheten så hänvisar de till Fiskeriverket när det gäller fiskemetoder, därav skickade jag med texten från det dokument du länkat till!
    Som sagt väldigt grumligt och tolkningsbart! Man kan bara själv bestämma på vilket sätt man utövar sitt intresse!
    M

5. Jag är övertygad om att en levande mört som sitter fast i en krok genom ryggen i väntan på att bli mat, inte bryr sig om huruvida den av människor anses vara ”vild” eller inte. Du har däremot rätt i att det säkert går att hitta kryphål, som möjliggör att bryta mot moralen istället för mot lagen…

6. Hej M!
    Det du skriver stämmer säkert alldeles utmärkt? Om man läser det du skriver så har du ingen erfarenhet av detta sortens fiske. Det gäller även de som skriver de dokument du och jag hänvisar till! När man fiskar med levande betesfisk så fäster man en krok i läppen på fisken, man krokar inte levande betesfisk i ryggen!! Död betesfisk däremot krokas i ryggen för att fisken ska stå rätt i vattnet! Sätter man kroken i läppen på död betesfisk så hänger den bara på kroken. Jag har släppt tillbaka levande betesfisk från kroken och den har simmat iväg med full fart, ev lite tröttare.
    Det är upp till var och en att avgöra hur man vill fiska!