Vad ska vi tro om hypen kring Pinterest?

[Läses bäst till en fin gammal sång]

Du har säkert hört talas om den; Pinterest. Och kanske lika säkert inte riktigt orka bry dig? Well, kort sammanfattat är det en sajt som är en anslagstavla där du på ett snabbt och enkelt sätt kan ”pinna” (typ ”sätta fast”) bilder som du hittar på webben. Du kanske är intresserad av heminredning och hittar en snygg stol när du surfar runt, då kan du enkelt ”pinna” den stolen och lägga till den på din egen Pinterest-sida under en kategori du själv skapar.

Det fiffiga med Pinterest är att när någon annan ser att du har ”pinnat” den där coola stolen, så kan de ”repin”:a den, alltså lägga till den på sin egen sida. På så sätt sprids bilder väldigt snabbt. Och klickar man på bilden hamnar på den som ursprungligen publicerade bilden, t ex en heminredningswebbshop.

För den som driver den där heminredningswebbshoppen blir givetvis den här spridningen värdefull. De kan snabbt få ganska mycket trafik om de lyckas få ut bilder som många ”repinnar” på Pinterest.

Mycket har förstås skrivits om sajten, t ex skrev SvD om den upphovsrättskritik som finns. Sociala medier gurun Deeped har gjort en genomgång av hur några svenska företag använder Pinterest idag och även skrivit mer uttömmande om Pinterest, om du vill veta mer. Och jag kommer garanterat också att återvända till ämnet.

Jag tror, men kan som vanligt ha helt fel, att Pinterest är början på en våg av renodlade och enkla sociala medier som vi kommer att få se många fler av. Vad tror du?

/@jmjobring

 

1 kommentarer

  1. Pingback: Bilden återerövrar världen | Social masskommunikation

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *