Två svenskar på Times lista

[läses till denna låt, som för övrigt används i en reklamfilm, vilken?]

Idag släppte Time Magazine en lista över de 100 mest inflytelserika personerna i världen, läs mer t ex i SvD:s artikel, och två på listan var svenskar: Spotifys grundare Daniel Ek och professorn och föreläsaren Hans Rosling. Vid en första anblick har de inte så mycket gemensamt, men det finns en gemensam nämnare. De hade inte hamnat på listan utan hjälp av vårt nya sätt att umgås via Internet.

Hans Rosling hade knappast nått den masspublik han har gjort utan alla filmade föreläsningar, framförallt på utmärkta Ted.com där han är en av de mest sedda föreläsarna men förstås också på YouTube. Och vi som har sett Roslings föreläsningar på nätet har garanterat spridit dem till vår vänner, för de är otroligt underhållande.

Daniel Ek är alltså en av grundarna av musiktjänsten Spotify. Att han hamnar på listan beror förstås på att företaget har tagit klivit över Atlanten, men kanske ännu mer på att de har lierat sig med Facebook. Det gör att de får en helt annan tyngd när de pratar med världens skivbolag om rättigheter. Det är rätt intressant att konstatera att de dessutom har byggt ett starkt globalt varumärke utan någon egentlig traditionell marknadsföring. Hur många annonser från Spotify har du sett? Men det är nog en helt annan bloggpost. Men vi kan konstatera att en stor del av Spotifys storhet är delningsegenskapen, som givetvis hade varit mycket svårare att få till utan våra nya sociala medier.

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag tror inte det är en slump att de båda är aktiva på Twitter, du når dem på @eldsjal och @hansrosling om du vill gratulera dem till utmärkelsen.

/@jmjobring

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *