Facebook på börsen – bättre marknadsföringsmöjligheter och sämre användarupplevelse

[läsmusik]

Idag klev alltså Facebook in på den amerikanska börsen Nasdaq. Om det är en bra investering överlåter jag med varma hand åt andra att spekulera i, det intressanta för mig är  vad det innebär för utvecklingen av plattformen? Och givetvis är det ingen som vet, men så här ser mina spekulationer ut:

Bättre marknadsföringsmöjligheter. Facebook har ärligt talat inte smekt oss marknadsförare medhårs. Alla uppdateringar har i princip alltid varit inriktade på användarna i första hand och marknadsförarna i andra hand. Timeline formades inte i första hand för att glädja företagen som arbetade med sina företagssidor. Man flyttade för några år sedan ut annonserna ur nyhestflödet. Man började, för ännu längre sedan, med att låta företag skapa grupper som man sedan bara skyfflade undan och skapade sidor. Annonserna är minst sagt undanskuffade och begränsade till såväl antal tecken som till minimala bildmöjligheter. Mobilappen, som blir allt viktigare, har hittills varit helt befriad från reklam. Användaren har alltid varit i fokus för utvecklingen. Men nu tror jag att vi snart får se en förändrad attityd.

Mer reklam tröttar ut användarna. Baksidan av den ökande reklammängden är förstås att användarna tröttnar. Om de inte längre hamnar i första rummet och alltmer känner sig utnyttjade som sponsorer av varumärken börjar de snart leta andra plattformar. Eller så ledsnar de helt enkelt på de ”sociala medierna” eftersom de måste prata mer med diverse företag än med sina polare.

Användarflykten gynnar andra plattformar. Jag har egentligen inte en dyster syn på Facebooks framtid, men jag tror det är oundvikligt att den dominerande ställningen förblir ohotad för all framtid. Jag har också svårt att se att den ”gamla kapitalismen”, där vinstmaximering varje kvartal har en tendens att hamna mer i fokus än kunderna, kommer att långsiktigt fungera på ett företag som Facebook. Hela idén med Facebook är framtagen av IT-kunniga människor som verkligen ville skapa något som folk tyckte om, inte av marknads- eller ekonomiavdelningar. Vinstmaximering har aldrig varit i fokus, då hade man inte behandlat annonsörerna som man har gjort.

Kanske inte en bubbla, men eventuellt en lite överdimensionerad ballong? Likheterna med IT-bubblan är få. Men kanske finns de ändå där? Tänk hur högt en bra www-adress värderades och hur viktigt det verkade vara att bli först med ett e-handelsföretag. Och hur många som faktiskt trodde att de stigande kurserna aldrig skulle ta slut. Och att boo.com skulle bli störst i världen för att de var tidigt ute. Allt det där kan vi le lite skamset åt idag. Vad ler vi lite skamset åt i morgon? Att Facebooks världsherravälde aldrig skulle brytas? Att vi trodde att det gick att kombinera vinstmaximering med bra användarupplevelse?

Jag kan, kanske mer än vanligt, ha helt fel, men jag tror att dagens börsintroduktion är början till bättre marknadsföringsmöjligheter och sämre användarupplevelse.

Läs gärna också @britstakston om Facebook, börsen och kraven som kommer.

/ @jmjobring

1 kommentarer

  1. Pingback: JMW Kommunikation » Facebook, börsen och kraven som kommer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *