Twitter tar plats i reklamens värld

[Missa inte detta]

Twitter tog stor plats på en av världens största reklamtävlingar Cannes Lions. Inte nog med att det blev en Gran d’Prix för byrån Volontaires jobb med @sweden, där man låter svenskar vara @sweden en vecka i stöten. Projektet kallas ”Curators of Sweden” och är på uppdrag av Visit Sweden och Svenska institutet och det har fått enormt stort eko i hela världen, inte minst senaste veckan med @hejsonja. Många har skrivit om detta, t ex bloggaren Deeped och mediesajten MedieSverige.

Men en annan sak som jag också tyckte var intressant var att antalet tweets första dagen slog antalet tweets under hela festivalen förra året, läs mer här. Den första slutsatsen man kanske vågar dra av det är att världens marknadsföringselit alltså har upptäckt Twitters fantastiska fördelar. Den andra insikten är att vi med både framgången för @sweden och den stora ökningen av antalet tweets i åtanke förmodligen kommer att se många fler kreativa sätt att använda Twitter på i marknadsföringen.

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag tror att @sweden bara är början på en era där vi kommer att se nya användningsområden för Twitter. Det gör i sin tur att fler och fler kommer att orka övervinna den lilla tröskel som det finns att verkligen komma igång med Twitter. Det blir alltmer uppenbart mödan värt.

/ @jmjobring

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>