Instagram är sommarens vinnare

[superlåt i supermix]

I april köpte Facebook den sociala bildpubliceringsappen Instagram för en miljard dollar, se t ex SVD:s text här. Många lyfte på ögonbrynen och ännu fler la pannorna i djupa veck för att analysera det hela. Jag har givetvis inte svaret på varför de gjorde så, men nog är Instagram en vinnare så här långt.

Jag har sett hur många av mina egna Facebook-vänner som har klivit in där i sommar (nedan illustrerat av Hugo Börjesson, hoppas du inte tar illa upp Hugo…). Och jag tror inte att mina vänner är så annorlunda i det avseendet. Min gissning är att tillväxten på användare hos Instagram är enorm just nu.

Det faktum att man nu både på Twitter och i Facebook direkt ser att någon har använt appen i fråga har givetvis gett Instagram en skjuts. Twitter har också integrerat visningen av bilder från Instagram direkt i sin iPhone-app, vilket ytterligare har stärkt upp appens attraktionskraft.

Det som är lite förvånande i sammanhanget är kanske att själva Instagram fortfarande är helt fri från reklam, trots att numera börsnoterade Facebook alltså äger det. Vad säger ägarnas vinstkrav om det?

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag tror att enkla, nischade appar som gör sitt jobb snabbt och enkelt är framtidens vinnare. Och är det något Instagram är bra på så är det att göra de mest vardagliga bilderna lite coolare med sina 18 filter. På bara ett par sekunder kan min värld se så mycket snyggare ut än i verkligheten, det är klart att det lockar. Se några av mina sommarbilder nedan, enkla iPhone-bilder som blir små fina tavlor med hjälp av Instagram. När får vi se något företag som är bra på det här? Eller finns det redan, tipsa gärna!

/ @jmjobring

 

 

 

 

1 kommentarer

  1. Pingback: Företag på Instagram | Social masskommunikation

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>