Kan ren glädje och en kul kommentar vara ROI?

[allvarlig bloggpost kräver allvarlig supermusik]

Det är nog många som har suttit där. Du har till slut fått ledningen att sätta sig ner och lyssna på ”det där med sociala medier…”. Alla har stirrat på dig. Du har försiktigt öppnat munnen för att börja lägga ut orden, försökt hitta rätt nivå så att alla ska förstå, men innan du har hunnit säga ”Facebook” har du fått den oundvikliga frågan, ”Och hur betalar det här sig då?”.

Du har säkert skruvat på dig. Suckat lite. Kanske slagit ut med armarna. Eventuellt gått ut och köpt en korv, och säkert haft svårt att svara. Kanske har du jämfört med en annons i DN, ”en halvsida kostar ju typ 200 lakan, för det får du bra många timmar roddande av sociala medier…”

Och kanske är det så, att det är svårt att få en satsning i sociala medier att ”löna sig”? Men jag vägrar tro det. Jag har arbetat med kommunikation i mina dryga 10.000 timmar och med sociala medier i åtminstone fem år – och det som har kommit tillbaka i form av stolthet över att fler än du gillar det du gör, glädjen över några snälla kommentarer, den värmande känslan över att ha kunnat bistå någon med ett svar eller bara ha fått en tumme upp av någon du inte kände innan är faktiskt obetalbart. Både för mig som privatperson, men minst lika mycket för de varumärken och bolag jag har jobbat åt.

Jag menar att ROI i så fall också bör mätas i intern stolthet på det egna bolaget; ”Shit så många som gillar oss!”. Och de chanser du har att skapa ett ”superfan” genom att bistå lite extra via de sociala medierna, kanske svara utanför arbetstid o s v. Och kanske ska man även mäta de goda råd och tips du kan få in som kan utveckla ditt bolag om du verkligen har en aktiv dialog via de sociala medierna. Dessutom är det nyttigt för alla att försöka förklara sin verksamhet och reflektera över vad andra kan tycka är kul att få ta del av, det utvecklar inte sällan såväl personalen som det egna bolaget. Jag lovar.

Så, nästa gång du får ledningen att lyssna och den oundvikliga frågan kommer kan du svara, ”Kul att du frågar! Detta har ju diskuterats flitigt i de sociala medierna under många år, och häromdagen läste jag om en bloggare som hade skapat ett helt system för att översätta ROI i sociala medier. Och om man inkluderar den interna glädje och stolthet för de egna medarbetarna som det medför, och räknar in de kunder som faktiskt kommer att kommunicera med oss och på så sätt ofta blir superfans (uttalas med tydlig amerikansk brytning), så kan man enkelt räkna hem det. Dessutom har det visat sig att de bolag som är bra på sociala medier blir så kreativa att medarbetarna presterar bättre även i det vanliga jobbet. Räkna man så behöver man inte ens jämföra med en halvsida i DN för 200 lakan, som du ju annars får rätt många timmars roddande för. Så, vad säger ni? Då startar jag upp vårt team i morgon?”

Lycka till nu. Vi ses ju där ute.

/ @jmjobring

 

 

1 kommentarer

  1. Spontant känns det som att läxa #1 vad gäller sociala medier – särskilt för mindre aktörer – är följande: Social media handlar mindre om dig, och mer om dina kunder. Mer om social, än om media. Det handlar om relationer, inte informationsspridning. Om kundvård, inte kundtjänst och massutskick. Du finns till för kunden, kunden finns inte till för dig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>