En förenklad bildpolitik – snart även i Sverige?

[Timo bjuder på nytt. Förvånande bra.]

Det är slående hur anpassad Obamas kampanj är för våra nya sociala medier. Det kryllar av snygga fotografier och coola bilder/affischer med korta budskap – helt och hållet anpassade för delning i sociala medier som Facebook, Instagram och Pinterest (även om Obama är relativt liten på just den senare plattformen). En ny form av ”bildpolitik” som jag är säker på att vi snart måste se även här hemma.

Jag kikade för skojs skull in på Moderaterna, Vänsterpartiets och Socialdemokraternas Facebook-sidor och kan inte annat är häpna över taffligheten och de milslånga statusuppdateringarna. På Instagram hittade jag inget svenskt parti (bidra gärna i kommentarerna om du vet något parti som är aktivt). Det är bara att konstatera – om vi räknar bort Twitter – är de verkligen år efter på området. Än så länge. Men vi vet ju också att alla våra svenska partier (såväl höger som vänster) ofta är över hos Obama-gänget för att se och lära, så.

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag tror att vi får se en helt annan form av förenklad ”bildpolitik” även i Sverige när vi närmar oss valet och partierna börjar förstå och ta det här med sociala medier på allvar. Och kanske framförallt, förstå att enkla bildbudskap är extremt effektivt när det gäller att få delning i sociala medier. Det är bara att hoppas att de etablerade partierna inte missar tåget och låter obehagliga missnöjespartier plocka rösterna…

/ @jmjobring

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>