Poolföretag blev bloggsuccé

[Pet Sounds på Spotify]

I senaste upplagan av podcasten Social Media Examiner intervjuas en företagare som driver ett amerikanskt poolföretag, ”River Pools & Spa”. När företaget var på väg att gå under i den amerikanska fastighetskraschen hade de inte längre råd med annonser och började då istället fundera på andra vägar. Den andra vägen blev en blogg. Företaget började helt enkelt med att besvara de allra vanligaste frågorna om pooler som säljarna brukade få. Och de ökade sin försäljning rejält!

Mannen bakom poolföretaget heter Marcus Sheridan och han lever numera på att prata om hur man ska blogga sig till framgång på sin blogg: www.thesaleslion.com, men han har kvar sitt poolföretag.

Det hela är förstås rejält amerikanskt hurtigt, men… det finns ett par goda poänger i historien som många kan lära av:

  • Låt hela organisationen, gärna säljarna som verkligen vet vad folk frågar om, bidra till innehållet på företagets sajt/blogg
  • Uppträd inte affärsmässigt stelt utan skriv och svara på det som folk vill ha svar på, i poolföretagets fall var det ”vad kostar en pool”…
  • Skicka inte ut ett mailsvar av typen ”Tack för mötet/samtalet, ser fram emot att göra affärer…” utan bidra med din kunskap när du återkopplar. Bjud på länkar till din sajt/blogg om var svaret på de vanligaste frågorna finns o s v.
  • Var en god lärare och använd dina kunskaper om din egen bransch för att lära ut och förklara det som folk vill veta om din bransch.
  • När du skapar en blogg på din sajt får du också mycket bättre träffar på sökmotorerna som Google.

Jag kan, som vanligt, ha helt fel men nog finns det en skön poäng här – svara på de vanligaste frågorna så gör du kunderna glada, och den vanligaste frågan är oftast: Vad kostar det och hur funkar det. Hur svårt kan det vara?

/ @jmjobring

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *