Kundtjänsten det nya svarta

[fattar nog inte, men det är en fin låt]

Igår var jag och föreläste för Dataföreningen i Umeå på temat ”kundtjänst i sociala medier”. Samtidigt hör jag idag Magnus Höij på IDG:s Webbdagarna i Malmö prata om att ”kundtjänsten blir det viktigaste marknadsföringsinstrumentet”. Du kan se sändningen från #webbdagarna här. Poängen vi båda gör är att de ”sociala medierna” gör det extremt viktigt att vara duktig på att kunna interagera med kunderna. Och vem är duktigare på det än kundtjänsten?

Men kundtjänst är kanske inte heller hela sanningen. Troligen kommer vi i framtiden att se hur i stort sett alla avdelningar av företaget kommer att använda olika ”sociala medier” i de olika roller som de har i företaget.

Tillsammans bygger hela företaget upp sin digitala identitet, i varje fall den delen av identiteten som vi faktiskt kan påverka. Det finns ju även en del av företagets identitet som kunder, partners, anställda, konkurrenter med flera skapar och som vi egentligen inte kan påverka, men vi ska givetvis ha koll på den också och agera på det vi kan.

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag tror faktiskt att vi inom en ganska snar framtid ser hur kundtjänst, marknadsavdelning och PR-avdelning jobbar mycket närmare varandra än de gör idag. Framtvingat av att vi måste lära oss att samverka mycket närmare de som vi faktiskt lever av: kunderna.

Här ett ovanligt roligt exempel på hur man har lyssnat på sin kund. Överst det raljerande Facebook-inlägget och nedan det filmade svaret från företaget Bodyform.

/ @jmjobring

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *