Gör sitt bästa för att bli ogillade av sina gillare…

[svensk baktakt]

Enligt en undersökning som Social Media Today refererar till (utförd på 250 marknadsförare och 2.000 konsumenter i USA) finns det ganska stora skillnader mellan vad marknadsförarna tror är viktigt för konsumenterna i sociala medier, och hur konsumenten själv uppfattar det hela.

Kort sammanfattat tror marknadsförarna att kunden är mycket mer engagerad än vad de själva känner sig.

Kanske inget nytt, att vi marknadsförare överdriver tron på oss själva ;–) Men den kanske intressantaste klyftan ser man när man kikar på ”gillare” och ”följare”

Vi marknadsförare ser förstås gärna ”gillare” på Facebook och ”följare” på Twitter som väldigt betydelsefullt – när du klickar ”Gillar” då är du verkligen engagerad i mitt varumärke. Medan du som ”gillande” konsument inte är så brydd, enligt den här undersökningen i varje fall.

Det bekräftar ju, återigen, att det inte räcker att någon ”gillar” ditt varumärke. Det är då jobbet börjar. Du har fått någon som är nyfiken på dig, då är det dags att visa upp att du på allvar vill ha en dialog och verkligen ge ”gillaren” något de har nytta av.

Tyvärr ser vi ofta idag att allt krut läggs på en tävling för att få ”gillare” och sedan tar all kraft och alla idéer slut. Efter tävlingen är över fortsätter man trycka ut sitt reklambudskap som om sociala medier är ännu en reklamkanal istället för att utnyttja mediet och verkligen ge ”gillaren” något tillbaka.

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men det är lite som om många företag idag gör sitt bästa för att bli ogillade av sin gillare…

/ @jmjobring

4 kommentarer

  1. Intressanta siffror du visar. Jag håller med dig. Jobbet börjar då jag har en ny fan på min facebooksida. Alltför många företag spammar sina fans med säljbudskap istället för att dela med sig av intressanta tips och råd som skapar diskussioner. Det har visat sig att erbjudanden av olika slag också är en anledning varför personer gillar företagssidor på Facebook.

    • Jo, alla undersökningar pekar alltid mot ”erbjudanden”, men nästan alla undersökningar görs också i USA. Skulle vara kul att se om någon på allvar har frågat i Sverige, vet dock inte om skillnaden är så jättestor, men det är ju ändå inte så utbrett med erbjudanden i Sverige som det är i US. Har du sett någon svensk undersökning någon gång, länka gärna! Och tack för att du kommenterade!

  2. När jag för många år sedan sysslade med marknadsföring var avståndet lika stort mellan konsument och annonsör. Konsumenten är generellt INTE engagerad i annat än produktfunktion utom i fråga om mode, kosmetika och annat som är ”image”. Märkestrogna rökare kan i mer än 9 fall av 10 inte känna igen sitt märke i en ”blind test” osv. Merparten av den visuella marknadsföringen är dels irrelevant för produkten och mestadels bortkastad! Kanske synd men sant.

    • Tack Kaj! Du är hård i din dom mot dagens marknadsförare ;–) Och nog är det så, vi måste söka andra vägar än att bara visuellt visa upp loggan. Frågan är om det inte alltid har varit så, men det är först nu vi har redskap för att se vilken respons vi får, och då ser vi hur lågt engagemang det finns. Well, allt kan bli bättre, och att inte marknadsföra sig alls tror i varje fall jag är ett sämre beslut.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>