Dags att öppna dörren på hemsidan?

[årets bästa låtar enligt mig]

Jag är så gammal att jag minns när alla ”skulle ha en hemsida”. Vad man skulle ha den till och hur den såg ut spelade ingen roll. Nu har vi snart levt i femton år med dessa skyltfönster. Utvecklingen har förhoppningsvis gjort våra ”hemsidor” till avancerade responsiva webbplatser med många finesser och väl genomtänkt interaktionsdesign. Många har också gått från skyltfönster till riktigt bra webbshoppar, rätt långt från de första trevande försöken som stackars Boo.com gjorde en gång i tiden.

Men det är först tack vare sociala mediernas intåg vi faktiskt kan glänta på dörren och släppa in människor i affären. Idag kan vi konversera med våra besökare och kunder. Vi kan fråga vad de vill ha och, kanske ännu bättre, vad de inte vill ha. Vi kan lyssna på deras klagomål och svara direkt. Vi kan lära oss massor av vad de berättar om oss och våra produkter och tjänster. Vi kan helt enkelt öppna dörren till affären och låta folket välla in.

Det låter kanske både banalt och förnumstigt, men det är ju faktiskt så våra sociala medier fungerar när man verkligen använder dem fullt ut. Och ganska snart kommer vi alla att se det lika självklart som att alla har en ”hemsida” som fungerar. Tror jag.

/ @jmjobring

1 kommentarer

  1. Pingback: Dags att öppna dörren på hemsidan? – Västerbottens Folkblad | Sverigehemsida

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>