Reklamtrötthet, podcasts, social film och sidoinkomster. Är det 2013?

[Big Boi svänger]

Så här några dagar in på det nya året tänker även jag kosta på mig en blick framåt. Några snackisar under 2013 tror jag blir:

Reklamtrötthet
Det pratas allt mer om hur mycket reklam det är på Facebook. Och visst är det så, men  en del av den går faktiskt att välja bort, som jag beskrev här. Jag kan inte låta bli att dra vissa paralleller till reklam-tv. Vi är många som även där gnäller över alla dessa reklamavbrott som duggar riktigt tätt. Men samtidigt ser vi på program som har reklam och delar reklamfilmsguldkornen till våra vänner. Utmaningen för företagen är att inte tränga sig på, utan att bidra. Och just den aspekten är vi inte driekt bortskämda med i reklambudskapen på Facebook. Trots att plattformen nu har några år på nacken känns Facebookreklamen fortfarande ganska omogen. Jag tror att hur mycket vi än gnäller så har vi investerat så mycket i Facebook att det är jobbigt att helt kliva ur. Vi får hoppas att reklamköparna inser att vi kommer att tycka mindre illa om deras reklam om de bidrar med något till våra liv, och inte bara skriker oss i ansiktet.

Podcast
Man kan argumentera att 2012 var genombrottsåret för podcasts, jag skrev själv om det i maj och tipsade om några kul podcasts. Men jag tror att 2013 kommer att innebära att vi får se kommersiella podcasts samtidigt som utbudet breddas. Vi får alltså även där se allt fler reklamköpare kliva in och sponsra populära podcasts, eller starta helt egna. Skulle inte förvåna mig om t ex Coop och ICA drar igång podcasts under året med matprat och diskussioner kring var vår mat kommer från. Eller varför inte Norrmejerier som låter bönderna de värnar om komma till tals, och varför inte prata produktutveckling och konkurrens med mera? Jag tror helt enkelt att podcasts blir en del av mediemixen för allt fler företag under 2013. Den som startar ett produktionsbolag inriktat mot podcasts tror jag har ett bra räkenskapsår framför sig.

Social film
I flera år har jag sagt att vi ska börja dela mer film på våra sociala plattformar, men det verkar vara en väldigt hög tröskel mellan bilder och filmer. Kanske, kanske tar vi klivet under 2013. Appar som Strum och VideofyMe börjar få större spridning, så helt omöjligt är det inte.

Sidoinkomster
Lite mer otippat kanske 2013 också blir året då allt fler skaffar sig sidoinkomster. Appar som svensk Foap (bild nedan) ger dig chansen att tjäna pengar på din mobilbilder. Du lär inte bli rik, men det är ju lite kittlande att någon kanske kan ha nytta av din bild på ännu en lyftkran. Eller så kanske du lyckas utveckla en egen app, tekniken blir enklare och enklare även om konkurrensen givetvis blir hårdare och hårdare. Men helt omöjligt är det ju inte att någon här i världen faktiskt lägger sju kronor på att få använda din app. Idag finns det dessutom en god chans att crowdfunda det där projektet du länge har drömt om. Kanske slår Kickstarter och FundedByMe (som bland annat hjälper Umeå2014) brett och gör det till en folkrörelse att finansiera sina smådrömmar den vägen. Dags för artistdebut?

MySpace
En riktig slamkrypare är att MySpace helt plötsligt återuppstår och blir superhippt igen. Men när man får mail som det nedan undrar man ju vad de håller på med. Lite boo.com-vibbar. Eller Second Life?

Jag kan, som vanligt, ha helt fel. Och mest troligt har jag det. Det är svårt att blicka framåt idag eftersom allting utvecklas med en sådan hastighet och entusiasm. Men det är underbart att få vara mitt i det och bara njuta av alla möjligheter. Vi lever i en fantastiskt omvälvande tid, och man måste ju bara älska det.

Eller som general Eric Shinseki, fd U.S. Army Chief of Staff så träffande formulerade det: ”If you don’t like change, you’re going to like irrelevance even less.”

/ @jmjobring

 

 

 

5 kommentarer

    • :) OM du orkar gå ur, meddela gärna, så intervjuar jag dig för bloggen. Vore intressant att resonera med någon som verkligen har tagit steget.

  1. Pingback: Summering 2013 – hur gick mina förutsägelser? | Social masskommunikation

  2. Pingback: Hur blir 2014? Jag tror jag vet. | Social masskommunikation

  3. Pingback: Hur blir 2015? Jag tror jag vet. | Social masskommunikation

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>