Kan man ha ”sociala medier” på visitkortet?

[Bowie softar lite]

Jag brukar inte skriva om mitt arbete här, men nu tänkte jag faktiskt göra ett undantag eftersom det i högsta grad berör saker som den här bloggen handlar om. Jag är dessutom nyfiken på din synpunkt.

Som du kanske har sett har vi på kommunikationsbyrån Plakat gått samman med en annan byrå i Umeå som heter Racer. I samband med bygget av vår nya byrå skapar vi också en tydligare PR-avdelning, vilket innebär att jag kommer att kunna koncentrera det mesta av min tid på att vara rådgivare kring sociala medier. Nu tänkte jag därför skriva ”Strateg sociala medier” på mitt visitkort. Men kan man vara det? Och behövs verkligen det? Det är ju gratisverktyg som i princip alla använder dagligen? Hur svårt kan det vara?

Bekymren är ofta interna
Nej, det är inte svårt att posta en fin bild på Instagram eller tagga sig på Umeå City Airport på Facebook. Men alla som någon gång har försökt dra igång en professionellt eget konto vet hur svårt det faktiskt är. Och svårigheten ligger väldigt ofta, kanske lite oväntat, på det interna planet: Hur ska vi organisera oss? Vem ska sköta vad? Hur ska vi veta vem som har lagt ut vad? Vem ska svara på frågorna som kommer in? Vad händer om vi blir klagade på? Måste vi bevaka det dygnet runt? Blir vi ansvariga utgivare?

Men egentligen är det inget konstigt med att vi har svårt att införliva sociala medier i näringslivet. De allra flesta företag har inte organisationer som är gjorda för sociala medier. Det finns väggar mellan marknadsavdelningar, kundtjänster, pressavdelningar och ledningsgrupper där man måste hitta dörrar eller vägar runt. I de allra flesta organisationer är man helt enkelt ovan att kommunicera så snabbt och på det vis som sociala medier ofta kräver. Det vi idag ser är att snabbfotade företag med mycket publika kontakter har lättast att nå ut, t ex verkar Viasat ha lyckats bra med sina satsningar, och de är ju verkligen ett lättrörligt bolag med stor vana av kontakt med sina kunder.

”Vi har inget att säga”
Många vi pratar med är också ofta osäkra på om man som företag är tillräckligt intressant för kunderna – vill de verkligen prata med vårt företag? Nej, i ärlighetens namn så vill de sällan det, men de vill gärna prata om det som ni producerar eller levererar, det är ju faktiskt någonting som de är villiga att lägga pengar på och då garanterat också intresserade av att veta mer om. Om det så bara är en simpel kopp kaffe du råkar sälja. Och den dagen de vill få tag i er, så lovar jag att de uppskattar om ni är nåbara även via sociala medier. Om inte idag, så garanterat i morgon.

Och så var det där med strategi och mätbarhet
En annan fråga som också dyker upp när man funderar på hur man ska ta sig an våra sociala plattformar är ju hur den långsiktiga strategin för närvaron i sociala medier ska se ut. Ganska ofta tenderar själva skapandet av strategin att bli en långbänk eftersom osäkerheten runt omkring medierna är för stor. Med risk att verka fördomsfull så tror jag att många företagsledningar fortfarande har för liten egen erfarenhet av de olika plattformarna för att kunna bedöma såväl potentialer som risker, vilket ofta resulterar i att strategin antingen stannar upp eller inte ens initieras eller uppmuntras. Detsamma gäller mätbarheten. Det finns mig veterligt ingen enhetligt brett accepterad mätmetod som för t ex webb-banners eller tv-reklam. Men det kan knappast längre vara en ursäkt för att helt avstå från att börja utnyttja de sociala mediernas potential.

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag är rätt övertygad om att kunskap om sociala medier inte kommer att sluta efterfrågas ännu på ett tag. Även om mognaden (och bloggar som den här hoppas jag) medför att kunskapen sprids till fler krävs det fortfarande en del erfarenhet och specialistkunskap för att hjälpa till med insikter och strategier. Men en solig dag kommer vi förstås inte att prata om sociala medier som ett eget väsen utan på allvar betrakta det som en självklar del av den kommunikation som vårt företag måste ägna sig åt för att alls överleva. Den soliga dagen byter jag gladeligen titel igen ;–)

Eller vad tror du? Är det galet att skriva ”Strateg sociala medier” på visitkortet? Vad tycker du att det ska stå? Jag är öppen för alla förslag!

/ @jmjobring

 

 

 

7 kommentarer

  1. Tycker du skall skriva #mediastrateg punkt.

    Utan djup kunskap om gammelmedia vore dina kunskaper om de nya mediernas möjligheter inte möjliga.

    Följer din blogg med stort intresse då du vanligtvis inte har fel.
    Tack!

    • Tack Anders! Håller helt med att kunskaper om ”gammelmedia” nog också krävs för att kunna kalla sig rådgivare i den sociala mediervärlden. Och ”Mediestrateg” är förstås en användbar titel, kanske kan ordet ”sociala medier” dock vara en fördel på en mer omogen marknad där de flesta inte kanske har koll på att en ”mediestrateg” ofta ägnar sig åt rådgivning inom just det området. Men, ska absolut överväga det. Stort tack för förslaget!

      • Tanken var att hashtagen framför ordet #mediestrateg, skulle avslöja lite om dina insikter om sociala medier.
        Kanske lite långsökt då bara redan invigda skulle förstå detta.
        Det är inte självklart det där, frågan är om dina kunskaper kommer till sin rätt utan att kunden har en viss mognad?
        Ett val du så klart funderat över.

  2. Hur länge kommer vi att kalla sociala medier ”sociala medier”? När det kommer en ny onlinetjänst som kopplar ihop service/tjänster/funktioner på ett nytt sätt, vad kommer det fenomenet att kallas?
    Ska du skriva ”Strateg sociala medier” på visitkortet – tryck inte för många. 😉

    • Absolut en poäng. Och det är lite det jag far efter på slutet, det är snart en naturlig del av kommunikationen. Så nä, jag ska inte trycka många, ska tänka på skogen och den snabba utveckling vi lever i just nu.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *