Instagram – en självklarhet för platsmarknadsföraren?

[New Order. Igen?]

Samtidigt som Resumé skriver om att Instagram har 90 miljoner användare per månad och inte tappar användare, som det har ryktats en tid, uppmärksammade Instagrams blogg häromdagen Treehotel i Harads i Sverige.

Skärmavbild 2013-01-18 kl. 10.01.49Vad just den posten är värd är förstås svårt att svara på, men med 90 miljoner användare torde nog en hel del kika in på Instagrams blog ibland. Men vad jag egentligen funderade över var att vi nu börjar få så mycket Instagrambilder från platser i Sverige att det börjar bli sökbart på allvar, t ex på tjänsten Gramfeed. Se sökning på #granöbeckasin, i byn Granö några mil inåt landet från Umeå, som också har trädhotell man kan bo i.

Skärmavbild 2013-01-22 kl. 13.33.23

Det går givetvis också att söka direkt i Instagramappen på telefonen, men vanligare är kanske att man letar sin resa framför datorn. Och då också söker upp besökarnas egna osminkade bilder.

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men fullföljer man den tanken kan det nog vara poäng att även på Instagram ha en egen kanal där du kan ge din egen bild av ditt besöksmål. Du bör också, så långt det är möjligt, förmå alla dina besökare att tagga dina bilder med samma tagg, så att sökbarheten på Instagram och tjänster som Gramfeed optimeras.

/ @jmjobring

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *