Grundkurs i Twitter, del 2: Hur hålla koll på flödet?

[dagens musiktips]

En väldigt vanlig fråga jag får är hur jag håller reda på vad som händer på Twitter? Jag har tidigare skrivit om hur du kan ställa in så att du får notiser i din telefon när en enskild twittrare postar något. Men, hur håller man ett öga på hela flödet?

Omöjligt att ha koll på allt…
Svaret är helt enkelt att man förstås inte kan ha koll på allt som händer på Twitter. Jag kan inte ha koll på de runt tusen som jag följer. Och ja, det är för många tycker jag personligen och jag försöker med jämna mellanrum rensa, men å andra sidan är det många av dessa som inte twittrar så där överdrivet mycket. Anledningen till att det har blivit så många är att jag blir så nyfiken på de jag hittar att jag inte kan motstå att börja följa… Men, åter till frågan, hur håller man koll:

Mitt svar är:
1) Övning. Träning. Rutin.
2) TweetDeck med listor och #hashtaggar

Hur bläddrar du i tidningen?
Lite grovt kan man faktiskt jämföra twitterflödet med en tidning eller ett magasin, det kräver ett visst mått av kännedom för att förstå upplägget. Första gången du bläddrade i ett riktigt glassigt magasin måste du rimligen ha förvånats över att det tog en tio-tolv sidor av annonser innan du nådde fram till själva innehållet, men högst troligen dömde du inte ut magasinet som fullt av reklam för det. Du bläddar tålmodigt vidare tills du hittar det redaktionella. Slår du upp söndags-DN och inte vet hur du ska leta utan börjar läsa från första ordet till det sista tycker du nog även att den publikationen är väl omfångsrik. Men, du har fått rutin på att hantera DN och vet att du kan bläddra direkt till Söndagsbilagan, eller vad du nu är mest intresserad av att börja med.

Jo, liknelsen haltar en del, men min stora poäng är att det tar tid att lära sig att hitta. Det tar tid att lära sig sålla och veta vad man ska kika efter. Vem och vilken tagg man ska hålla ett extra öga på om det är ett politiskt skeende du vill ha koll på, vem kommer idag att twittrar kring det som står på DN-debatt, vem kommer att bästa analysera kvällens uppdrag granskning? Och så vidare. Det tar helt enkelt lite tid att lära sig Twitter, men som allt med tuggmotstånd så är belöningen så mycket större – så även med Twitter.

TweetDeck är mitt enda verktyg
TweetDeck är ett gratisprogram du laddar ner och kör i datorn och som numera ägs av Twitter själva. Du kan även köra en webbversion, men alla bäst funkar det på din dator. Det finns även för iPhone, men där brukar jag personligen endast köra Twitter-appen, som jag tycker ger mig det jag behöver där.

I TweetDeck kan du enkelt lägga till och dra ifrån kolumner, se nedan. Längst till höger  har jag alltid mitt vanliga flöde, alltså alla de jag följer. Spalt två och tre nedan kallas ”Interactions” – där kommer notiser så fort någon interagerar med mitt konto eller min byrås konto @PlakatSe. Det kan handla om att det är en ny följare, någon som nämner mig eller gör en så kallad ”RT” eller ”favoritmarkerar” ett av mina tweets.

Skärmavbild 2013-02-10 kl. 15.26.00

Som du ser i spalt fyra ovan står det ”Extra öga” – det är en så kallad ”Lista” där jag lägger till och drar ifrån twittrare som jag just nu har ett extra öga på. För att jag lägga till eller dra ifrån i listan trycker du bara ”Edit” längst upp i högra hörnet på spalten, se nedan.

Skärmavbild 2013-02-10 kl. 15.31.42

Det där är min egen privata lista, men det finns även öppna externa listor, som text den femte spalten i min skärmdump ovan, där det står ”Infotechumea”. Det är en lista som @mikael108 på InfoTech i Umeå har skapat, du hittar den här och den innehåller ”Twittrare från Västerbotten som skriver om IT och digitala upplevelser”.

Men, ska du hitta externa listor är det enklaste att leta upp en användare du tror kan ha en bra lista, tex @mikael108 (Mikael Hansson på just InfoTech Umeå). Då söker du upp den användare i sökfönstret längst upp till höger i TweetDeck. Sök på ”User” och när du hat hittat kontot klickar du på det och får upp dialogen nedan. Där ser du att det står ”Lists” i nederkant, klicka där och du kan se alla listor som @mikael108 har som är öppna, bland annat då nämnda InfoTech-lista. Du kan också klicka på en twittrares namn direkt i flödet, så får du dialogrutan nedan. När du hittat en lista, kan du bara klicka på ”Add Column”, så lägger du till listan som en kolumn.

Skärmavbild 2013-02-10 kl. 15.44.58

Det sista jag ska ta upp om TweetDeck är att du kan göra precis som ovan med en hashtagg. Sök den uppe till höger eller klicka på en hashtagg som någon twittrare använder. Vips skapas en utsökning kring den taggen, och längst ner står där åter ”Add Column”. På det här sättet kan du lägga till och sedan enkelt ta bort kolumner när du behöver bevaka någon annan tagg.

Det här blev lååååångt, jag får återkomma med lite mer ingående om vanliga hashtaggar och vem man ska följa, hade annars tänkt knö in det här också, men det går ju inte! Återkommer!

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men det krävs faktiskt ganska mycket övning för att ”lära sig” Twitter. Det beror förstås helt på hur mycket tid du investerar, men för mig tod det säkert ett år innan jag riktigt tyckte mig ha något bra utbyte av Twitter. Men… jag började på en tid då Twitter var mycket mer omoget som medium än vad det är idag, så för dig lär det gå mycket fortare! Så, låt dig inte avskräckas, nyttan kommer direkt, men det är svårt att till att börja med hitta överblicken och guldkornen. Men idag är det för min egen personliga del ett helt omistligt arbetsverktyg och det har berikat såväl mitt professionella liv som mitt privatliv på ett sätt jag inte trodde möjligt – nya vänner, dagligen nya kunskaper (kanske främst inom mitt yrkesområde sociala medier förstås), insikter i samhällsdebatten som är svårt att hitta lika effektivt på annat håll, koll på den dagliga debatten, en massa underhållning! Med mera. Med mera. Det är lite därför jag predikar…

Detta är del 2 i min Twittetrskola, del 1 hittar du här. Detta är också inlägg 19 av #blogg100, lite statistik finns här.

/ @jmjobring

 

1 kommentarer

  1. Pingback: Twitterskolan i repris – alla delar | Social masskommunikation

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>