Jag blir glad av Di Weekend för iPad

[dagens musiktips kommer förstås från @jangradvall]

Häromdagen sågade jag Dagens Nyheters satsning DN+ för iPad ganska hårt. Lika glad blev jag när jag idag fick testa Di Weekend. Egentligen är det lite sorgligt att jag blir glad, för det lilla de har tillfört läsupplevelsen är inte mycket, men det är i varje fall tillräckligt för att kalla den ”anpassad för iPad”. I vilket fall, detta glädjer mig idag:

På andra sidan i bilagan stöter jag på en annons för Audi som i all sin enkelhet har tillfört det där lilla, lilla extra. När man trycker på startknappen (samma som finns i bilen förutsätter jag) så får man höra ljudet av bilen i fråga som startar. Efter en stund drar bilen iväg och kommer tillbaka och passerar med skrikande hjul. Så enkelt. Så skönt.

di_annons_start

di_annons_fortts

Bläddrar jag vidare får jag bland annat se rörlig grafik för hur nedladdningen har förändrats i musikvärlden. Staplar som ändras och bilder som visar artister från det året följs åt. Också det väldigt enkelt, men det tillför trots allt det där illa extra som jag förväntar mig att jag betalar för när tidningen blir digital.

di_grafik_utveckling2

Di-Grafik_utveckling1

Di Weekend innehåller dessutom flera kortintervjuer av fråga-svar-typ och dessa är upplagda som skrollbara notiser framför bilden på den som intervjuas, se nedan där jag har skrollat en bit, det är därför rubriken ligger i ansiktet. Också detta väldigt enkelt, men det är riktigt snyggt och utnyttjar i varje fall lite av det digitala mediets möjligheter. Klickar jag på det lilla plus-tecknet får jag upp en liten faktaruta till intervjun.

Di_bild_text

När jag kommer fram till Di Weekends höjdpunkt, Jan Gradvalls (@janngradvall)  sidor finns där naturligtvis en Veckans spellista som jag öppnar i Spotify med ett enkelt klick och kan direkt höra vissa av artisterna Gradvall skriver om. Du har listan länkad längst upp i detta inlägg, där jag i vanliga fall lägger mitt eget musiktips.

gradvall_kronika_lista

gradvalls_lista

Och ja, det finns faktiskt en annons till som utnyttjade mediet, lite i varje fall. SAS har en annons som länkar till en av deras reklamfilmer.

di_sas_annons

Och mot slutet tar Di sitt säljansvar och ger mig ett erbjudande jag inte kan säga nej till. Så enkelt. Så smart. Fångar mig direkt i köptillfället och bjuder på något. Klart jag skickar in mina uppgifter.

di_erbjudande

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men nog tycker jag att det är minst det här vi kan förvänta oss när vi snart slutar få tidningen i pappersform – och ska betala för en digital variant av upplevelsen. En annan sak med hela min Di-upplevelse var också lite framåtsyftande – anledningen till att jag hittade detta gratiserbjudande från första början var ett tweet av nämnde Jan Gradvall. Hans sociala valuta är i mina ögon hög och jag litar på honom, vilket givetvis fick mig att ladda ner appen. Hade jag reagerat likadant om jag hade sett Di:s eget erbjudande? Troligen inte.

Skärmavbild 2013-02-15 kl. 09.24.38

Skärmavbild 2013-02-15 kl. 10.53.27

Det här är inlägg 24 i mitt försök att blogga 100 dagar i rad tillsammans med ett gäng andra bloggare i Sverige under taggen #blogg100. Läs mer här. Kan också tipsa om min Twitterskola för dig som är nybörjare eller nyfiken och vill kliva in, 6 delar som börjar här.

/ @jmjobring

1 kommentarer

  1. Pingback: » First Time! The Count Meets The Duke … och all den jazzen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>