|dagens musiktips]
Får vi snart se mer reklam på Twitter? Spekulationerna har tagit fart sedan Twitter har meddelat att de ska börja rangordna tweetsen vi skickar ut. De skriver om det i en bloggpost och riktar sig mest mot de utvecklare som är intresserade att använda Twitters data (sk API) för att skapa andra applikationer.
Hur Twitter ska ranka tweetsen vi skickar ut är oklart, men det blir en skala mellan ”none,” ”low” and ”medium”. Till att börja med. Men det som talar för att det landar i att man kan köpa sig till högre ”rang” är att Twitter inte släpper den högsta nivån riktigt ännu, något som ska kallas ”high”. ”High” kommer troligen att motsvara det som idag heter ”Top Tweets” och blir förstås en intressant plats för företag och organisationer som vill flagga upp sina tweets.
Du kan läsa mer om detta på t ex Mashable och på Twitters egen blogg.
Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men att Twitter försöker utveckla och förädla sin produkt är kanske inte så konstigt, låt oss bara hoppas att de gör det med förnuft, så att både annonsörer och vanliga användare känner sig nöjda.
Det här är inlägg 26 i mitt försök att blogga 100 dagar i rad tillsammans med ett gäng andra bloggare i Sverige under taggen #blogg100. Läs mer här. Kan också tipsa om min Twitterskola för dig som är nybörjare eller nyfiken och vill kliva in, 6 delar som börjar här.
/ @jmjobring