Är frågan felformulerad?

[dagens musiktips]

I min nya roll som strateg med inriktning mot sociala medier får jag ofta frågan – vad ska vi göra på Facebook? Det är lätt att stirra sig blind på siffran nedan. Du har möjlighet att prata med nästan fem miljoner svenskar. Det lockar. Förstås.

Skärmavbild 2013-02-16 kl. 13.04.47

Och föga förvånande tycker jag förstås att alla företag idag bör ha en närvaro på Facebook. Och Twitter. Och LinkedIn. Och kanske några plattformar till. Men svårigheten för många organisationer och företag är att man inte riktigt betraktar närvaron i sociala medier som varumärkesbyggande reklam. Eller som kundvård. Eller som en PR-kanal. Eller som en kanal för rekrytering. Eller som en kanal för krishantering. Jag tror att vi måste börja betrakta den som alla dessa delar för att verkligen förstå potentialen och våga investera.

Vad är affärsnyttan?
Naturligtvis har jag all respekt och förståelse för den tveksamhet som fortfarande finns gentemot sociala medier; ”Vad är affärsnyttan?” och ”kan du visa upp siffror på ROI (Return On Investment – ung. när investeringen betalar sig)” är ju de ständiga frågorna du ställer mot alla investeringar, men kanske är frågan felformulerad?

Skärmavbild 2013-02-18 kl. 10.56.43

Företagen har fortfarande mycket lättare att lägga en årlig budget för annonsering i de traditionella medierna, för att förbättra callcentret, för att platsannonsera eller för att skicka ut fler pressreleaser – men hur ser den direkta affärsnyttan ut i dessa fall? Hur räknar vi ROI på platsannonser och pressmeddelanden eller på internkommunikationen? Jag menar att vi måste bredda synen på sociala medier och se den som så mycket mer än ”bara” direkt marknadsföring.

Investering i kundvård, marknadsföring, rekrytering, mediakontakter…
Breddar vi tanken och analyserar vad som egentligen sker på våra sociala medier ser vi ju att det handlar om så väldigt mycket mer än marknadsföring – det är kundvård, det är plattformar för rekryteringar, det är dialog med de traditionella mediernas representanter, det är också en bra bas för att stärka den interna stoltheten hos dina egna medarbetare genom ökad synlighet, det är idag även den främsta kanalen för krishantering. Vi bygger helt enkelt långsiktiga relationer med såväl kunder som blivande och befintliga medarbetare samt gentemot medierna.

När du börjar räkna så är det kanske inte så galet att investera i sociala medier. Och kanske framförallt genom att rekrytera duktiga kommunikatörer som kan skapa intressant innehåll och hantera en respektfull dialog i sociala medier.

Skärmavbild 2013-02-16 kl. 13.16.39

Varje postning på Facebook eller ny följare på Twitter eller besök på ditt företags LinkedIn-profil är en långsiktig investering. Du bygger egna kanaler där du har chans att få riktigt lojala kunder. Kanaler där du kan föra ut ditt eget budskap. Kanaler där du kan ha en kunddialog. Kanaler du kommer att behöva om du någon gång behöver ägna dig åt kriskommunikation. En plats där du bildligt talat kan ha en dialog med dina kunder oavsett var i världen de befinner sig. Att den affären fortfarande inte är värd en egen budget är faktiskt lite underligt.

Skärmavbild 2013-02-18 kl. 11.27.09

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag tror ändå att 2013 blir året då väldigt många svenska företag till tar klivet in i de sociala medierna. Och då menar jag inte att de startar en Facebooksida, det har väldigt många redan gjort. Nu är det dags att lyfta frågan på allvar och göra de sociala medierna till en del av företagets totala kommunikation, såväl utåt som inåt. Att helt stå utanför och titta på tror jag snart är omöjligt. I varje fall om du vill bygga ett långsiktigt hållbart företag.

/ @jmjobring

Det här är inlägg 27 i mitt försök att blogga 100 dagar i rad tillsammans med ett gäng andra bloggare i Sverige under taggen #blogg100. Läs mer här. Kan också tipsa om min Twitterskola för dig som är nybörjare eller nyfiken och vill kliva in, 6 delar som börjar här.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *