Spotify lyfter sig igen

[dagens musiktips]

Det var länge sedan jag hade anledning att skriva om Spotify, men idag finns det anledning. De har genomfört en större uppdatering, och lagt fokus på följare.

spotify_who_follow

En gång i tiden, kunde nästa skriva på den ”gamla goda tiden”, var Spotify en fantastisk plattform att annonsera på. Man fick 30 sekunders attention av i princip alla som lyssnade på Spotify, det här var alltså innan Premium-versionen infördes. Den så kallade CTR:n var obegripligt bra, alltså hur många som klickade sig vidare av de som hörde reklamen. Går inte att jämföra med något annat medium jag jar annonserat i. Någonsin. Faktiskt. Och trängseln var obegripligt låg, i varje fall till att börja med.

Apparna som skyltfönster
Nästa steg i Spotify-historien, ur ett annonsperspektiv, var när apparna släpptes. Eld och lågor försökte jag tillsammans med mina kamrater på byrån sälja in det till ett antal aktörer, utan vidare värst resultat. Och kanske var annonsörerna lite slöare in där än vad jag hade räknat med. Men idag ser vi hur de allra flesta stora skivbolag och artister skapar appar inför sina skivsläpp. Och fortfarande tycker jag att just där finns det en riktigt stor annonspotential, bland annat för de som har någon slags destination eller kulturhändelse att sälja. Ingen nämnd och ingen glömd.

Men, idag gjorde Spotify, i varje fall på min burk, en större uppdatering. Man föreslår att jag ska börja följa ett antal kommersiella aktörer, så som Expressen och Nöjesguiden. Men också fler av mina Facebook-kamrater. Fast lite överambitiöst blir det väl när de föreslår att jag ska följa mig själv…

spotify_follow_me

Men när det fälls ut pratbubblor som den nedan, med en aktuell nyhet, börjar det blir riktigt intressant igen…

pratbubbla-.Spotify

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men att som annonsör vistas i ett sammanhang där musiken finns kan inte gå fel. Jag har fortfarande lite svårt att förstå att inte fler kommersiella aktörer utnyttjar Spotifys potential på ett bättre sätt. Men nu kanske det blir ändring på det. Låt oss hoppas att fler upptäcker detta fantastiska medium som vi alla (väl?) har tagit till våra hjärtan.

/ @jmjobring

Det här är inlägg 30 i mitt försök att blogga 100 dagar i rad tillsammans med ett gäng andra bloggare i Sverige under taggen #blogg100. Läs mer här

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>