DJ:n Avicii når miljontals twittrare med sitt musiksamarbete

[dagens musiktips]

I januari skrev jag om den svenske DJ:n Avicii som drog igång världens största (hävdar han själv i varje fall) musiksamarbete. Nu är det klart, resultatet är dagens musiktips ovan. Anledningen till att jag skriver om det här är att jag tycker att det är ett bra sätt att använda sociala medier – låta ens kunder vara medskapare.

Skärmavbild 2013-03-02 kl. 06.57.11

Avicii har under hela arbetet uppmanat besökarna på sajten att använda en och samma hashtagg på Twitter: #aviciixyou, som nu också används när man ”låser upp” låten, som drygt 4.000 har gjort hittills.

unlock

tweets

Enligt TweetReach har de senaste 50 tweetsen (som ingår i gratisversionen av verktyget) som använt taggen #aviciixyou nått 17.994 Twitterkonton. Räknar vi om det till 4.000 tweets som har delat låten sedan Avicii blev färdig med den, har dessa tweets nått i runda slängar 1,4 miljoner Twitterkonton. Sedan låten blev klar den 26 februari. Hur många han har nått genom hela projektet är förstås svårt att svara på, men det torde ha nått åtskilliga miljoner människor runt om i världen via Twitter. Sedan har han förstås nått en massa människor på annat sätt, som via Facebook och snacket mellan kompisar.

Skärmavbild 2013-03-02 kl. 07.49.08Visst är musik en ganska eftertraktad produkt, men att bjuda in kunderna i produktutvecklingsprocessen tror jag att väldigt många skulle kunna göra, om man bara tänker till kring sina produkter och tjänster. Vi har ju en mänsklig förmåga att tycka mer om det vi själva har bidragit till att skapa, så det är ett riktigt bra sätt att skapa ambassadörer. Inte minst borde det vara något att överväga för våra samägda offentliga organisationer – stat, landsting och kommun – eller varför inte de politiska partierna?

Jag kan, som vanligt, ha helt fel men när vi nu har de tekniska möjligheterna att öppna dörrarna på riktigt och låta kunderna/gästerna/medborgarna/partivännerna på riktigt påverka. Då borde vi väl också försöka göra det. Lätt att säga, och svårt att genomföra kanske? Ja, kanske det, men jag tycker vi i varje fall måste börja försöka.

/ @jmjobring

PS. All royalties från låten skänker Avicii till hjälporganisationen House For Hunger som Avicii har varit med att grunda, läs mer här.

Det här är inlägg 39 i mitt försök att blogga 100 dagar i rad tillsammans med ett gäng andra bloggare i Sverige under taggen #blogg100. Läs mer här

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *