Maersk visar att stora tråkiga bolag kan

[dagens musiktips]

Har tillbringat dagen på Webbdagarna och är fullmatad med intryck, men plockar ut en av föreläsningarna för dagens blogg. Nämligen stora tråkiga bolaget Maersk som har hittat ett recept för sociala medier. De bygger stora grejor som oljeplattformar, kör stora båtar och har en massa containrar. Typ.

Nyckeln för Maersk närvaro på de sociala medierna var rekrytering. De behöver hela tiden rekrytera nytt folk – från chefer till matroser. För utom att sociala medier hjälper Maersk att nå ut var det förstås också viktigt att framstå som ett företag av sin tid. Att visa upp att det är en kul arbetsplats befolkad av människor bakom alla stora containrar, båtar och plattformar.

Jag tycker att Gus Murrays bilder talar bra för sig själv om hur de har resonerat…

Skärmavbild 2013-03-06 kl. 18.00.10

Skärmavbild 2013-03-06 kl. 18.00.49

Skärmavbild 2013-03-06 kl. 18.01.21

Skärmavbild 2013-03-06 kl. 18.01.49

Visst, som vanligt, lätt att säga och svårare att göra. Men bättre att göra än att inte göra också kanske. Det gäller att besluta sig, och som Gus mycket riktigt också påpekade, det gäller att våga och att våga blanda in sina medarbetare.

Skärmavbild 2013-03-06 kl. 18.03.28

Jag kan, som vanligt, ha helt fel men Gus Murray hade ett bra trick vi alla kan ta efter – han fick ledningen att ge honom och hans gäng sex månader, hade de inte nått resultat då skulle de inte gå vidare. Och det är nog ett smart sätt att komma över spärren som många företagsledningar har. En spärr som ofta bygger på rädsla och okunskap, men som på intet vis kan ignoreras. Den måste helt enkelt hanteras annars är nog drömmen om sociala medier dömd att misslyckas. Och efter sex månader vill förstås ingen backa ur för då har de insett potentialen ;)

/ @jmjobring

För övrigt var det sjukt kul att få skaka Fredrik Wass hand, mannen som drog igång #blogg100 som modererade spåret med sociala medier som jag besökte idag. Och störst intryck hittills på Webbdagarna gjorde nog annars de unga nätstjärnorna som fick förklara vad som låg bakom deras framgångar. Men det tror jag att jag sparar till ett annat blogginlägg… Jag har under dagen försökt twittra ut det väsentliga jag har sett på Webbdagarna på vårt företagskonto på Twitter, @PlakatSe, så kolla gärna in där och se hur min dag var. Och följ oss där i morgon.

Skärmavbild 2013-03-06 kl. 18.12.15

Det här är inlägg 43 i mitt försök att blogga 100 dagar i rad tillsammans med ett gäng andra bloggare i Sverige under taggen #blogg100. Läs mer här.

 

 

1 kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>