Tre t styr dagens marknadsföring. Eller borde göra.

[dagens musiktips]

Den 26 februari 2011 skrev jag ett blogginlägg på min och min broders blogg ”Brothers in Reklam” om tre T:n som styr morgondagens marknadsföring, som jag nu tycker att verkligheten har hunnit ifatt. Så, jag tar mig faktiskt friheten att återposta det nedan, följt av några nya reflektioner.

Skärmavbild 2013-04-14 kl. 21.01.31

”Tre små t – transparenstonalitet och trovärdighet tror jag är nycklarna till ett långt och ärorikt liv som varumärke. Redan idag, men ack så mycket mer i morgon. Vi ser en generation som växer upp i olika varianter av ”sociala medier”. De är snart vana vid att ett varumärke kommunicerar så mycket mer än vad vi gör idag. Företaget måste visa upp ”sin själ” och den själen måste hänga ihop med allt annat man gör, annars spricker bubblan direkt och ingen tror på dig. Om du när som helst kan råka ut för en #fail eller en dissning på en community med genomslag gäller det att tänka på vad du säger. Och gör.

transparens: Du måste vara ärlig med det du gör. För det du gör syns. Allt från din sämst betalde medarbetare till din suraste kund delar mer än gärna med sig av sina erfarenheter från ditt företag. I morgon är inte Janne Josefsson din största fiende, det är vad som sägs om dig ”här inne”. Å andra sidan. Om du kan skapa en bild av att du lever som du lär, att du behandlar dina medarbetare och kunder schysst, håller dig hyfsad mot miljön o s v, kan du få massor av beröm, som leder till goda affärer.

tonalitet: Hur låter du? Hur uttrycker du dig? Hur ser du ut? Detta är faktorer som redan idag är viktiga och som i morgon är allt. Vad du än säljer är varumärket viktigare än din vara. Och varumärket är i mångt och mycket vad du säger och hur du ser ut. Vi köper känslan av att ha gjort rätt val, oavsett om det är en kopp kaffe eller en ny bil. Och varje gång det där varumärket uttrycker sig som jag vill, stärks min bild av varumärket. Jag behöver kanske inte förklara att även det motsatta gäller – ingen köper glass av en ful surpuppa som inte svarar på mina frågor.

trovärdighet: Du måste, som sagt, vara ärlig med du gör. Annars tappar du snart i trovärdighet och ingen vill köpa något av en ”lögnare”. Säljer du ”gott kaffe” kan du inte servera garvsyra mer än en gång. Utlovar du en kvalitetsprodukt som går sönder efter andra rundan har du snart problem med snorungar som talar om exakt hur usel din kvalitetsprodukt är.

Det går givetvis att invända mot mina tre t. Man kan säkert tjäna pengar utan att agera som ett ”snällt företag” även i framtiden. Men, jag tror ärligt och fullt fast, att ska du överleva och tjäna pengar i morgon också måste du beakta dessa tre små t. Vi är kanske inte riktigt där idag, men den som hinner öva på det här innan vi är i framtiden tror jag har ett bra försprång. Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag tror att de kommunikationsbyråer som vågar kliva in i styrelserummen och förklara det här kommer att få betalt.”

Skärmavbild 2013-04-14 kl. 21.04.43

Och, jag tror fortfarande att jag, som vanligt, kan ha helt fel, men att tiden nu faktiskt har hunnit ifatt min spaning. De företag jag idag pratar med om sociala medier och marknadsföring förstår faktiskt vad jag pratar om. De flesta håller med, men många har svårt att implementera det i sin verksamhet. Det är kanske den största akilleshälen idag, att företag inte är organiserade för att möte den nya verkligheten. Resultatet blir ofta huvudet i sanden och att man kanske anammar de delar som är enkla att genomföra här och nu. Resten läggs i väntläge. De är kanske inte så illa, men risken finns att man missar en stor potential som faktiskt finns där ute.

Jag tror att det snart krävs ett fundamentalt omtag i hur företag organiserar sig för att på allvar möta det tryck som konsumenter och kunder sätter på ett företag, redan idag, men alldeles säkert i morgon.

– Skapa kortare beslutsvägar och hitta sätt att ge kommunikatörer obegränsat handlingsutrymme och möjlighet att agera på uppstuds dygnet runt. När journalistiken och de kommersiella budskapen umgås sida vid sida i alla våra nya plattformar måste även företagen agera på det viset. Reklam är förstås ibland fortfarande reklam men lika ofta pr-insatser mot traditionella medier, uppdateringar, konversationer och engagemangsskapande aktiviteter i sociala medier, event som skapar buzz såväl i gatuvimlet som i det sociala, med mera, med mera. Det ställer helt nya krav på såväl avdelningarna som de som jobbar där – antingen smala specialister som kan agera på egen hand eller breda generalister som kan köpa upp de tjänster som behövs. Förmodligen en mix av båda delar.

– Förmå såväl personalchefer/avdelningar som ledning/vd agera aktivt på de sociala plattformarna för att skapa ett attraktivt företag. De som söker jobb i framtiden kommer att följa ditt företag i de sociala medierna för att se hur det är att arbeta där.

– Våga vara transparant, vilket kanske är det absolut svåraste. Men lite hårddraget är det så att ju mer du bjuder in, desto mer får du tillbaka. Om du vågar få in kunderna i dina utvecklingsprocesser och lyssna på deras åsikter skapar du ambassadörer som villigt sprider ditt budskap vidare. De har ju varit delaktiga i framtagandet. De känner  något för dig och dina produkter/tjänster.

Jag hoppas att jag inte behöver skriva ett nytt inlägg om just det här om ytterligare två år, men det tror jag faktiskt inte. Förändringshastigheten är idag så mycket högre än den var för två år sedan, och så mycket uppdateringar och postningar har flutit under broarna på de här två åren att ingen längre kan ignorera förändringarna som sker. Det är dags att ta mina tre små t på allvar: transparens, tonalitet och trovärdighet.

Det här är inlägg 82 i mitt försök att blogga i 100 dagar tillsammans med ett gäng andra bloggare under taggen #blogg100, mer statistik hittar du här.

Dagens otroligt sköna låt med Queens of The Stone Age kommer från Axel Karlsson @Axljka som la in den i den gemensamma låtlista vi hade till #TweetUpUmeå i torsdags. Du hittar hela den låtlistan här. Och min blogglåtlista här.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *