Pinterest håller sig lite på sin kant

[dagens musiktips]

Satt idag och provade lite saker på Pinterest åt en kund. Och ganska snart inser man att det är inte direkt enkelt att koppla ihop med de övriga plattformarna. Jag gissar att det ligger en del tekniskt pyssel bakom att få t ex en bild från Instagram på rätt ”board” på Pinterest, vilket ungefär kan översättas med kategori. Eller så vill helt enkelt Pinterest hålla sig på sin kant?

Pinterest är ganska intressant om du har ett företag som säljer t ex inredningsdetaljer, mode eller har andra saker som är visuellt snygga. Det är nämligen väldigt lätt för dina kunder att ”pinna” från vilken webbplats de vill när du är ute och surfar – man sätter helt enkelt dit ett litet ”P” på sin webbläsare, se nedan, när man sedan ser något man tycker om på en sajt man besöker klickar man på ”P”:et och placerar det på sin egen Pinterest-sida. Du hittar deras Bookmarklet om du går in här och skrollar en bit ner.

Skärmavbild 2013-04-23 kl. 19.35.38

När dina bilder väl börjar spridas på Pinterest är det ganska troligt att de får fortsatt spridning, då det också är enkelt att ”Repinna” saker inne på själva Pinterest-sajten. Och det fiffiga är att dina bilder behåller en länk tillbaka till din sajt.

Skärmavbild 2013-04-23 kl. 19.55.41

Men varför har då Pinterest valt att det inte ska gå att pinna direkt från t ex Instagram
eller Facebook? Kanske är det, som sagt, tekniska apsekter, eller så ser Pinterest helt enkelt dessa som konkurrenter? Å andra sidan kan man koppla ihop sin Pinterest med Facebook och låta det man pinnar synas även där, så det kan ju inte vara helt sant heller.

Skärmavbild 2013-04-23 kl. 19.50.16

Skärmavbild 2013-04-23 kl. 20.02.36Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag tror att Pinterest är riktigt bra för de som verkligen tror på den och känner att de har sin publik där på plats. Och publiken på Pinterest består mestadels av kvinnor och mycket som pinnas handlar om inredning, mode och snygga bilder i allmänhet. Så, uppfyller dina kunder något av de kraven är det inte mycket att tveka på.

Ps. Ska du ändå tvunget pinna dina Instagrambilder, som var det jag försökte lösa idag, kan du alltid först skicka dem till Tumblr och pinna därifrån, förutsatt att du har ett konto där. Eller så kan spara bilderna på din hårddisk och ladda upp dem på Pinterest. Någon enklare väg hittade jag faktiskt inte.

Uppdatering:
Du kan runda Facebook genom att öppna bilden du vill pinna i en ny flik, här kan du läsa mer om det tipset.

Och här ett annat tips hur du pinnar din Instagram-bild, men inte så mycket enklare än vad jag beskrev ovan.

/ @jmjobring

Det här är inlägg 91 i mitt försök att blogga i 100 dagar tillsammans med ett gäng andra bloggare under taggen #blogg100, mer statistik hittar du här. Det är alltså endast 9 dagar kvar…

Missa inte dagens musiktips!!! Spin it now med Kill FM och Cleo. En fullkomligt lysande arg Cleo gör underverk med denna annars ganska enformiga danslåt. Lyssna nu på riktigt hög volym! Du hittar denna och 91 andra låtar på min lista som har följt med #blogg100 hela vägen. Listan finns här:
Social maskommunikation #blogg100

 

3 kommentarer

  1. Hej Jakob,

    Tänkte bara tipsa dig om ett enklare sätt att pinna dina Instagram bilder. Du kan göra det genom ett knapptryck genom Webstagram. Se exempel på bilden på Monster Bar & Steakhouses Instagram:

    http://web.stagram.com/n/monstersteakhouse/

    Under bilden ser du en rad olika knappar, bland annat en Pinterest knapp som skickar bilden direkt till ditt Pinterest konto :)

    Vänligen,
    Sofie

  2. Pingback: Pinterest börjar med ”sponsrade pins” | Social masskommunikation

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>