Second screen i första hand

[dagens musiktips]

Man brukar kalla den smartphone eller surfplatta vi har i handen när vi ser på tv för ”second screen”, alltså den andra skärmen. Men frågan är vilket skärm som är den viktigaste för oss? Den som du interagerar med dina vänner på eller den som helt ensidigt matar dig med visuella intryck?

Skärmavbild 2013-05-01 kl. 20.17.04

 Att vi ständigt har en skärm bredvid oss som konkurrerar om uppmärksamheten från tv-skärmen är ett stort problem för de som vill få oss att se reklam på tv. För så fort något på tv-skärmen blir för trist växlar vi över till skärm två. Och reklamen talar ut i tomma intet.

Antingen ser vi som verkar i reklambranschen det här som ett hot och försöker skrika ännu högre i reklampauserna, eller så inser vi att det är ett faktum och ser det som en ny utmaning. Vad kan få den som vänder ner blicken i paddan att agera på ditt budskap?

– Kanske kan man skapa upplevelser och erbjudanden som hänger på att man just under denna unika reklampaus använder sin padda/telefon för att via sociala medier ta del av ett unikt och extremt tidsbegränsat erbjudande.

– Kanske kan man tydligare försöka styra det faktum att många googlar saker de ser på tv.skrämen. T ex när Clint Eastwood var med i reklamfilm på SuperBowl så googlade otroligt många honom för att se hur gammal han var. Kunde man ha utnyttjat det på något smart sätt?

–Eller så hoppar man helt enkelt över tv-reklamen och lägger resurserna på att skapa riktigt bra innehåll och otroliga erbjudanden i de sociala medierna och trycker på det faktum att man har styrt om sin reklambudget. Tänk om till exempel MediaMarkt skulle erbjuda oss det; ”Okej, vi slutar göra usel tv-reklam och lägger pengarna på att underhålla er i de sociala medierna och komma med unika och riktigt bra erbjudanden ni inte kan motstå”. Nog skulle det kännas rätt sympatiskt?

Skärmavbild 2013-05-01 kl. 20.17.19

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men det faktum att vi snart allihop stirrar mer ner i telefonen eller paddan än in i tv:n under tv-kvällen gör också att det blir allt viktigare för företagen att verkligen behärska denna nya arena. Företagen måste lära sig att prata med oss så att vi tycker det är intressant, de måste lära sig att dansa och underhålla oss och de måste lära sig att vi vill känna att vi är viktiga och kan påverka.

/ @jmjobring

Det här är inlägg 99 i #blogg100, jag har alltså snart bloggat i 100 dagar tillsammans med ett gäng andra bloggare under taggen #blogg100, mer statistik hittar du här. En enda dag kvar alltså i denna 100 dagars svit, fast bloggen lever så klart vidare även efter torsdag 2 maj! Alla låtar jag har tipsat om under #blogg100 finns i denna lista

 

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *