100 dagar av reflektion

[dagens musiktips och hela listan för #blogg100]

Det funkade. Den 23 januari började jag blogga 100 dagar i rad efter en utmaning av frilansskribenten Fredrik Wass, läs mer här. Här hittar du lite fakta från Twingly kring oss som är med i #blogg100. Och just idag är det alltså den 100:e dagen och det 100-inlägget. Därför tänkte jag ta mig friheten att stirra mig lite i naveln och försöka hitta russinen bland alla dessa inlägg.

Att varje dag tvinga sig själv att reflektera över det man sysslar med har varit väldigt lärorikt. Jag har bloggat helt och hållet på min fritid, men bloggen handlar i mångt och mycket om det jag gör på dagarna – jag försöker övertyga dig som driver företag om att vi genomgår en kommunikativ revolution skapad av de sociala medierna, och jag försöker ta reda på hur du kan använda resultatet av denna revolution till att stärka ditt företags konkurrenskraft inför framtiden. Och inte bara företagets konkurrenskraft för den delen, din egen också.

Tecken i tiden
Så, varje dag i 100 dagar har jag försökt skriva om tecken i tiden som tillsammans skapar trender, eller helt enkelt ge praktiska tips om saker du ka ha nytta av, som t ex min Twitterskola i sex delar. Men jag har även skrivit om aktuella händelser som Tommy och chockladhistorien, att diskussionen mellan VK och SVT Västerbotten var felriktad, min egen födelsedag och nätkärleken.

100bloggen

Jag inledde den 23 januari med att skriva om DJ:n Avicii som jag tycker använder sina fans på helt rätt sätt, han involverar dem i sitt musikprojekt. Och musik har faktiskt fått ett stort utrymme i mitt bloggande, även om det handlar om social masskommunikation har jag varje dag också tipsat om en ny låt. Alla dessa 100 väl utvalda låtar är samlade i denna grymma Spotifylista. Men jag har även skrivit om Spotify, både här och här. Och jag skrev om Avicii igen när han var klar med sitt projekt.

Företagsblogg och Tumblr
Jag har också skrivit om att företagsbloggen kan bli ditt viktigaste skyltfönster som jag tycker är en viktig bloggpost att ha läst. Kanske ska du också läsa om hur du (inte) har tid med sociala medier eller varför inte lära dig lite mer om Tumblr och om varför jag inte håller med Unicef om att ”likes” inte gör skillnad, som jag skrev om här och här.

Ungefär 7.000 unika besökare har under dessa 100 dagar besökt min blogg och mest kommentarer tror jag att bloggen fick för inläggen om Post-it-lappar eller iPad – måste sjukvården vara analog, inlägget om vad dåliga uppkopplingar i glesbygden kan innebära samt det om Läckberg och Gubslemsdebatten i Göteborg, som egentligen handlade om hur man idag hittar nyheter.

Det slutar inte här
Jag kan, som vanligt, ha helt fel , men jag hoppas verkligen att du har haft nytta och glädje av mina inlägg, och det är inte slut bara för att det har gått 100 dagar. Jag tänker givetvis fortsätta blogga här! Men det blir nog inte ett nytt inlägg varje dag, jag ska lägga lite mer tid på såväl familjen som att öka den fysiska träningsdosen. Dessutom gör ju de ljusa kvällarna att man gärna vill börja vistas utomhus lite mer. Så, tack för dessa 100 dagar, vi ses om några dagar igen!

Och bilden då? Jo, byrån där jag jobbar till vardags, Plakat, har gjort ett pressmeddelande för att uppmärksamma mina 100 dagar, och i samband med det tog min kollega Erik Trysberg bilden ovan. Jag springer inne på vår kontor på Norrlandsgatan i Umeå och Johan Backlund håller i målsnöret utanför bild. Stort tack till dessa och övriga vänner på Plakat som dagligen inspirerar mig med all sin kunskap och erfarenhet. Tack också till alla kunder som får mig att anstränga mig och stå på tå för att leverera bra input som kan utveckla deras företag och organisationer.

Tack för dessa 100 dagar. Nu kör vi.

/ @jmjobring

Det här är inlägg 100 i #blogg100, jag har alltså just idag bloggat i 100 dagar tillsammans med ett gäng andra bloggare under taggen #blogg100, mer statistik hittar du här.  Alla låtar jag har tipsat om under #blogg100 finns i denna lista

 

 

 

 

 

 

1 kommentarer

  1. Pingback: Dags för Blogg100 igen – utan mig | Social masskommunikation

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>