Är sociala medier en klassfråga?

[dagens låt kommer från nyuppvaknade Primal Scream]

Hade häromdagen en lunchspaning med några kunder om vart våra sociala medier är på väg, du kan se alla länkar till det jag pratade om på min Pinterest-sida. Då kom ämnet upp. Jag har även varit intervjuad i diverse tidningar efter avslutad 100-dagars bloggning och då även pratat om detta. Och häromdagen såg jag en artikel om att American Airlines öppnar sin finaste lounge för alla med ett Klout-score över 55. Klout är alltså en sajt som mäter ditt ”inflytande” i sociala medier, se min profil nedan, och ja, jag har just nu tillträde till loungen.

Skärmavbild 2013-05-08 kl. 12.55.52

Och frågan som har skavt lite är: Vem tjänar på sociala medier? Ökar det klyftorna mellan människor? Eller minskar det kanske klyftorna? Finns det en viss ”klass” som kommer att förlora på att alltfler använder sociala medier? Kommer din anställningsbarhet att påverkas av att du har ett högt Klout-score? Kan du kapitalisera på dina följare om du startar eget företag?

Sociala medier och digitaliseringen minskar klyftorna
Vem som helst kan skapa sig stort inflytande i de sociala medierna. Oavsett vilket yrke du har kan du ägna din fritid åt att twittra, blogga och facebooka och annat som gör att du når ut med ditt budskap. Du kan konversera politiker på Twitter och påverka myndigheter genom att skapa tryck via de sociala medierna. Alla verktyg är gratis, det handlar endast om att prioritera sin tid. Du kan lägga ut krokar om att du söker jobb i vidare kretsar än bara till dina närmaste vilket ökar chansen att du får jobb. Dessutom kan du redan idag faktiskt utbilda dig till (nästan…) vad som helst bara genom att läsa på via Internet. I princip all kunskap finns där ute idag, redo för vem som helst att ta för sig av. Ska du starta företag har du idag större möjligheter än någon gång tidigare i historien att nå ut med ditt budskap utan stora medieinvesteringar.

Skärmavbild 2013-05-16 kl. 21.15.44

Sociala medier och digitaliseringen ökar klyftorna
Det finns ett gap mellan medieklassen som behärskar Twitter, bloggar och andra sociala medieuttryck och de som väljer att avstå. Kan du inte föra dIg på Twitter tappar du länken till att kunna diskutera med politiker och tipsa medierna om just dina hjärtefrågor. Det kräver skrivkunskap, och det är det inte alla som har. Det kräver tid och du måste ha tillgång till en dator eller smartphone. Du kan få jobb, bostad och kunskap via de sociala medierna, om du bara behärskar dem. Och nyckeln är att du kan skriva, helst på det språk du ska jobba med eller på det språk i det land du söker bostad. Dessutom måste du ha tiden att kommunicera. Alla har och kan inte det, därför ökar sociala medier faktiskt klyftorna.

Skärmavbild 2013-05-16 kl. 21.26.17

Men i långa loppet vinner den ökande kunskapsspridningen…
Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag vill tro att i ett långsiktigt perspektiv kommer de sociala medierna faktiskt att minska klyftorna mellan människorna. Främst tack vare att vi kan ta del av kunskap på ett helt annat sätt och att vi kan upplysa våra medmänniskor om orättvisorna i världen. Vi kan snabbt påverka företag och myndigheter som försöker ta genvägar eller köra över folk. Och möjligheten att sälja saker över nätet och berätta om det på sociala medier öppnar för ett helt nytt företagande som kan försörja mängder av människor och skapa regionala kluster där vi minskar påverkan på miljön genom närsålda produkter med tydlig och spårbar historia.

Eller kommer vi bara att se ännu fler katter, få ännu fler lustfyllda inlägg skapade av företag, beställa mer onödiga prylar från Amazon i USA som ska skeppas över hela världen och sedan stöta på dyra betalväggar när vi försöker läsa mer relevanta nyheter? Vad tror du?

/ @jmjobring

 

 

 

 

1 kommentarer

  1. Pingback: Är sociala medier en klassfråga? | K...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>