Utmaningar utan gränser

[dagens låt]

Häromdagen hade byrån jag jobbar på besök av Tim O’Kennedy från Irland. En herre med en lång meritlista som innehåller namnkunniga byråer och varumärken, läs intervjun som Resumé gjorde i samband med hans besök. Vi på byrån hade dessutom förmånen att ha ett antal egna sessioner med Tim. Det jag slås mest av när man pratar med Tim är hur universella såväl byråernas som företagens utmaningar är idag.

Skärmavbild 2013-05-31 kl. 22.06.58Tim O’Kennedy är en glad Irländare med en
30-årig internationell reklamkarriär i bagaget.

Sakta men säkert har vi kanske till slut hamnat i den där globala världen det har pratats så mycket om. En byrå i Amsterdam söker och försöker hitta vägen till deras kunders kunder på samma sätt som en byrå i Umeå gör. Vi letar alla efter nya sätt att nå fram till reklamtrötta människorna som oavbrutet matas med underhållning, fakta och stimulans från alla möjliga håll. Idag konkurrerar vi inte bara med andra varumärken, vi konkurrerar även med dina kompisar som erbjuder dig innehåll och underhållning.

Djupt engagemang eller en krusning på ytan?
I de bästa stunderna har vi skapat något som engagerar mottagaren och som de själva söker upp eller delar med sig av. I de sämsta fallen blir det bara en krusning som snabbt blåser förbi. Det som är lite extra utmanande och häftigt med allt det här är att det inte längre är självklart att mest pengar vinner.

Visst är det en fördel om du kan dopa ditt budskap med hjälp av en mängd köpt media, men har du fingertoppskänsla och lite mod kan du faktiskt nå ut väldigt långt utan några större medieköp. Å andra sidan ser vi idag också hur den hårdnande konkurrensen om människors tid också kräver mer och mer specialistkunskaper från den som vill nå ut. Medan vi samtidigt har obegränsade möjligheter att korsa gränser och göra affärer med hela världen. Utan att överdriva är det komplext och fullt av utmaningar, men också enorma möjligheter.

972081_10151452055236127_1253263858_nRödängsslätten eller Arizona? Vi står idag inför
samma utmaningar oavsett postnummer.

Vad ska man göra då? Det låter kanske självklart, men det räcker inte att finnas på sociala medier, lika lite som det räcker att öppna dörren till din affär för att göra bra affärer. Du måste bjuda in, arrangera produkterna på hyllan, skylta upp rätt vid entrén, få kunderna att känna sig sedda och viktiga, du måste bemöta dem med ett leende utan att vara för säljig och så vidare och så vidare. Detsamma gäller i de sociala medierna. Oavsett om du befinner dig i London eller Umeå och gör affärer.

Men för att återknyta till Tim, det var som sagt slående att höra att de utmaningar vi ställs inför som marknadsförare är desamma runt om i världen, och i viss mån oavsett hur stort eller känt varumärke du har byggt upp hittills. Vi lever i en ny spännande tid där vi måste våga för att vinna – det finns i princip ingen stabil rak resa till framgångens sötma, den är idag snarare vinglig och kräver konstant övervakning och oavbrutna justeringar för att kryssa rätt. Och jag tror att den som vågar, är uthållig och orkar lära sig verktygen ordentligt kommer att bli belönad. Rikligt belönad.

/ @jmjobring

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *