Vad ska vi göra på Facebook?

Den vanligaste frågan jag får är ”Vad ska vi göra på Facebook?”. Och frågan verkar alltid dyka upp förr eller senare. Antingen finns du och ditt företag inte på Facebook ännu och frågar er vad ni kan och ska göra där, eller så har ni redan en sida, men den lyfter inte riktigt. Ni har svårt att få upp antalet ”gillare” och det ni postar där är det ingen som reagerar på. Så, vad ska du då göra på Facebook? Här kommer den slutliga guiden:

1) Förmänskliga. Du har hört det tusen gånger redan, men jag måste ändå påpeka det – försök aldrig, aldrig, aldrig sälja. Det funkar helt enkelt inte. Plattformen är inte byggd för enkelriktat sälj, den är byggd för och av kommunikation mellan människor. Det som inte är kommunikation mellan människor kommer alltid att sticka ut negativt på Facebook. Vilket du garanterat känner igen. Ditt företag måste därför bli en mänsklig person. Av kött och blod. Med svett och dåliga dagar. Med humor och humör. Berätta om just din unika verksamhet. Visa att du brinner för det du gör. Ta chansen att fördjupa dig. Lyft ut detaljer. Grotta ner dig. Dela med dig av den stora kunskap som garanterat finns inom dina väggar. Lyft gärna fram människorna bakom.

Skärmavbild 2013-08-16 kl. 14.53.03

2) Engagera. Vi som arbetar med kommunikation hela dagarna påpekar ofta och gärna att ni ska undvika orelevanta tävlingar. Typ ”Dela den här bilden och gilla och vinn en iPad Mini”. Orsaken är flera, läs gärna mer här, men kort sammanfattat bryter du mot lagar och regler samt att tävlingen ofta inte resulterar i fler ”gillare” på din sida. Det är mycket enklare och smartare att skapa en flik/app på din Facebook-sida där du kan husera en tävling. På det viset kan du posta om din tävling flera gånger och skapa en omgivning där deltagarna i lugn och ro kan förstå vad de tävlar om, som grädde på moset kan du faktiskt tvinga besökarna att ”gilla” din sida för att komma åt tävlingen. Läs mer här om hur du bär dig åt.

3) Respektera. Föreställ dig alla dina följare som genuint intresserade människor. Oavsett hur få ”gillare” du har har du ju faktiskt några som ”gillar” ditt företag/organisation. Tänk dig varje gång du skriver något på din Facebooksida att du skulle skicka ett mail till alla dessa följare. Skulle du skicka ett mail där det står ”Glad påsk” med en bild på en gullig kyckling? Eller skulle du kanske anstränga dig lite mer, kanske fundera ut någon relevant koppling mellan den kommande högtiden och just din verksamhet eller helt enkelt skriva om något annat?

Skärmavbild 2013-08-16 kl. 14.54.57

4) Våga. Och som en direkt motpol till det ovanstående slår jag ett slag för att verkligen våga uppdatera. Var inte rädd för att ta ut svängarna. Eller uppdatera ”för ofta”. Du som har följt Facebooks utveckling har sett att du når allt färre följare med dina uppdateringar och om du lyckas nå många med en uppdatering så påverkar du faktiskt dina framtida uppdateringar positivt. Så, våga posta oftare och våga vara mänskliga, lekfulla och kanske lite mer utanför boxen. Det ska väldigt mycket till innan någon orkar klicka ”Sluta gilla”.

Så där, svårare är det inte ;)

/ @jmjobring som idag lyssnar på hjälten Michael Franti som har släppt nytt.

 

3 kommentarer

  1. Fint inlägg.

    Är inte det ganska vanligt när det gäller marknadsföringens olika discipliner att när det inte går att härföra till tydliga ekonomiska, kommunikativa eller andra viktiga mål så blir det ifrågasatt. Givetvis måste man få en honey moon och komma igång, lära sig verka i kanalerna och så, men om alla visste att vi är ute för att börja lära räkna på vad en kund via FB kan ge på sista raden, ja då kanske frågan inte kommer. =)

    Har bloggat om just det idag, inlägget går att läsa här: http://blog.whnd.se/posts/manniskor-marknadsforing-matning

  2. Hej Jakob, du har givetvis rätt i att vi måste bli bättre på att mäta och räkna. Eller har du det? Tyvärr tror jag att mycket av det mjuka aldrig kommer att bli mätbart, du kommer aldrig att få ett slutligt facit. Å andra sidan. Din första banner var inte heller egentligen mätbar, men har du gjort hundratolv banners ser du vad som funkar i såväl siffror som att du känner det i magen. Detsamma gäller förstås på våra sociala plattformar. Nu svamlar jag nog… Får fundera och återkomma! Bra inlägg i vilket fall!

  3. Tror hela branschen måste bli bättre…och det mjuka är vi så bra på att prata om och det kommer nog aldrig att försvinna. =)

    Jag har snöat in lite på s k inbound marketing, och där finns många intressanta tankar som faller inom mät lite…ja, hårdare. Rakare. Ska skriva mer om det sen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>