Enklare att ordna tävling på Facebook

Nu ändrar Facebook sina regler för tävlingar, men det ska direkt påpekas att du fortfarande inte kan eller ska köra en ”dela, gilla och vinn”-tävling, den formen är fortfarande olaglig och otrevlig. Den största skillnaden i de nya reglerna är att du tidigare var tvingad att skapa en app/flik på din Facebooksida där tävlingen kunde hanteras, det är du inte längre, vilket faktiskt borde förenkla väldigt mycket för småföretagen att skapa mer seriösa och roliga tävlingar.

Skärmavbild 2013-08-28 kl. 08.50.34

Nytt är att…

  • Du kan låta sidans gillare delta i en tävling genom att posta direkt på din sida –
    t ex ”lägg upp din bästa bild på vår Facebooksida och du är med i tävlingen, den som får flest ”gilla” på sin bild vinner.”
  • Du kan låta sidans gillare delta i en tävling genom att de gillar ett inlägg på din sida – t ex ”Alla som gillar det här inlägget och motiverar varför de vill vinna är med i tävlingen”
  • Du kan låta sidans gillare delta i en tävling genom att skicka meddelande till din sida – t ex ”Svara på frågorna och skicka oss din bästa motivering via ett Facebook-meddelande och du deltar i tävlingen”
  • Du kan använda Facebooks gilla-funktion som en röstningsfunktion – t ex ”Den som får flest likes vinner tävlingen”

Vi har fortfarande en svensk lag att följa
Observera att vi fortfarande har en svensk lag om lotterier som inte tillåter dig att lotta ut vinster, det ska alltså alltid till någon form av prestation. Så här skriver Lotterinspektionen: Om utgången i arrangemanget avgörs av någons prestation till exempel en bedömning av någons förslag till en slogan eller att deltagaren kan svaret på fler kunskapsfrågor än andra som deltar, är det normalt sett inte fråga om ett lotteri. Prestationsmomentet får dock inte vara för enkelt för då kan det fortfarande anses vara ett lotteri, en helhetsbedömning av arrangemanget måste alltid göras. Läs mer här.

Det här är min tolkning av de nya reglerna, men läs gärna själv genom Facebooks egen bloggpost om förändringen och hela deras regelsamling innan du drar igång en tävling. Den svenska regelsamlingen är inte uppdaterad i dagsläget.

App/flik fortfarande överlägset bäst
De nya reglerna öppnar faktiskt för att fler ska kunna skapa kreativa och roliga tävlingar. Men fortfarande är det förstås bättre att skapa en seriös tävlingsapp/flik där du kan husera tävlingen och få bra överblick av den. Du kan då dessutom återanvända tävlingen flera gånger. Men… låt oss först och främst hoppas att vi slipper de otrevliga och olagliga ”dela, gilla och vinn”-tävlingarna nu. Jag har skrivit mer om just dessa tävlingar tidigare. Tävla på!

Uppdaterat: Fler skriver bra om detta idag, bland annat Deepedition Digital PR och Facebookskolan.

/ @jmjobring som idag lyssnar på nytt sväng från Franz Ferdinand

 

 

4 kommentarer

  1. Pingback: Paddington | Nu är det enklare att arrangera tävlingar på Facebook

  2. Pingback: Vilka är de bästa sätten att engagera mina följare? | Social masskommunikation

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>