Släpp ROI och börja snacka DHIV

Jo, visst kan det vara vettigt att försöka räkna ROI (Return On Investment – fritt översatt typ lönsamhet på din investering) även för den tid och peng du investerar i sociala medier. Men istället för att försöka klura ut ROI är det nog ändå viktigare att börja kika på ditt företags DHIV-faktor, där DHIV står för Du Har Inget Val

Ständig förändring
Oavsett vad du och dina kamrater på ditt företag tycker så lever vi en tid av förändring. Ständig förändring. Det medielandskap vi kunde se för bara två år sedan är idag annorlunda, för att inte säga helt annorlunda. TV-tittandet har vridits bort från tablåerna och strömmande on-demand tjänster är vardag för de allra flesta. Många unga har slutat att uppdatera sina Facebook-konton för att lägga tid på bilddelningstjänsten Instagram och chatforumet KiK. Morgontidningarna har tappat ännu fler prenumeranter, annonsraset fortsätter och debattartiklarna om vad vi ska göra med presstödet står som spön i backen – men vad som än görs är det livsuppehållande hjälp i slutskedet. I Umeå har vi fått flera nya gratistidningar som ritar om annonskartan som bäst. Och så vidare.

Att då sitta och försöka räkna ut hur mycket pengar och tid du ska putta in för att försöka skapa affärer i sociala medier känns lite krystat. Frågan är mycket större än så. Frågan är hur du överhuvudtaget ska nå ut med ditt budskap till en reklamtrött publik som helst skapar sitt eget innehåll, inte läser tidningen och ser sju avsnitt i rad av den där nya TV-serien exakt när de själva vill.

Två vägar framåt
Det finns två vägar att gå, tror jag. Antingen sätter du dig ner och börjar förstå din omgivning och vad det är som händer. På allvar. Du följer med i strömmarna, ser hur din publik reagerar när du gör någonting och börjar experimentera. Eller så kontaktar du några experter som hjälper dig, och här är jag förstås i högsta grad part i målet. Men det finns många där ute som likt mig har som yrke att följa med i hur strömmar och publik beter sig, vad de reagerar positivt på och vad de kommer att dissa direkt.

Dessa yrkesmän är också de som kan lära dig att nå ut. Få dig att förstå varför din presumtiva kund reagerar som den gör. Hur du ska bete dig för att få din mottagare att dra på munnen istället för att ilska blockera dina inlägg. Varför du ska välja det ena plattformen och ignorera den andra. Hur du ska kommunicera vad du har att erbjuda, helt enkelt. Och högst troligt ska du inte ens kommunicera ditt erbjudande utan istället försöka visa vem du är. Men det kommer du att upptäcka när du börjar försöka.

Det kostar att famla i blindo
Min poäng är att så länge du inte förstås vad som händer kan du inte heller börja räkna ROI för dina satsningar i sociala medier. För hur du än räknar kostar det nämligen mycket att famla i blindo. Och ser du till din DHIV-faktor så varierar den givetvis beroende på vilka kunder du vill nå, men jag lovar dig att den kommer att öka.

Sist men inte minst – misströsta inte! Det som händer just nu skapar också oändliga möjligheter. Det är faktiskt inte längre nödvändigt med en stor fet plånbok för att bygga företag. Du kan idag hitta egna vägar, skapa dina egna kanaler, kommunicera med dina kunder utan att köpa dig utrymme, få feedback på dina tjänster och produkter direkt, involvera dina kunder och göra dem till glada ambassadörer. Och så vidare.

Det gäller bara att veta hur. Eller i varje fall – börja våga försöka.

/ @jmjobring som lyssnar lite på Arctic Monkeys idag.

 

 

1 kommentarer

  1. Jag håller med dig om att det i princip bara är att köra. MEN syftet måste ändå vara att börja mäta och samla data. Annars lär man sig inte. Det är väl det som är det fina med digitalt, vi kan samla på oss en massa information som vi kan gräva i sen. Besökare, konvertering, sociala medier-engagemang och allt möjligt. Då går det att göra relevanta ekonomiska antaganden också.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>