Pinterest börjar med ”sponsrade pins”

Pinterest som mest av allt kan liknas vid en bildbloggplattform ska börja experimentera med ”promoted pins”, alltså bilder som företag har betalat för att de ska synas bra på sajten. Jag har skrivit en del om Pinterest tidigare, bland annat om att de håller sig lite på sin kant, att det går att söka källan till en bild på Pinterest och att de har gjort massor för att få fart på användandet av seriös informationsgrafik.

Skärmavbild 2013-09-20 kl. 08.49.25

Pinterest har växt snabbt och hittat sin nisch med framförallt kvinnor som användare, läs Wikipedias artikel här. På Pinterest samlar du helt enkelt de bilder du hittar när du surfar runt på webben och söker inspiration. Och nu är det alltså dags att försöka börja tjäna pengar på användarna.

En av de sköna sakerna med alla dessa nya företag i de sociala medierna är tonen och språket de använder när de annonserar nyheter, helst om de kommer med nyheter som många uppfattar som negativa. Det är alltid ödmjukt och gärna inlindat i en massa annat, men altid välskrivet och gärna med glimten i ögat. Se själva nedan i mailet som är undertecknat av grundaren Ben Silbermann.

Skärmavbild 2013-09-20 kl. 08.36.22

 

Andra som skriver om nyheten:
Usa Today
Mashable

/ @jmjobring som idag lyssnar på Future Folklore medCrystal Stilts.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>