Vilken taktik är mest effektiv i sociala medier?

I fem kommande bloggposter tänkte jag föröka belysa de fem vanligaste frågorna som marknadsförare ställer sig när de funderar på sociala medier. Fråga nummer ett är alltså Vilken taktik är mest effektiv i sociala medier? Det tråkiga svaret är att det är helt avhängigt vilken bransch du verkar i, vilket mål du har och vilka resurser du kan avsätta. Men… jag vill ju inte vara tråkig utan tänker ta tjuren vid hornen och ge lite generella tips. Dessutom är det på min byrå just nu faktiskt en väldig skjuts med bolag som först nu vågar börja ta plats i det sociala flödena. Vad den lilla proppen ur-effekten kan beror på kan man spekulera över, men det börjar förstås bli hög tid för alla när TV-siffrorna dalar och morgontidningarna stänger ut med betaltjänster – hur ska vi nå våra kunder i morgon? Så… häng med!

IMG_8944

Gapa inte över för mycket
Det första tipset är att inte testa allt på en gång. Välj ut en eller två plattformar och lägg manken till. Se till att göra en aktivitetsplan så att du vet att du har relevant innehåll att fylla ditt flöde med under en längre tid, t ex nu i höst.

Ta uppstarten på allvar
Du ska inte vara rädd för att starta upp, absolut inte, men du bör ha tänkt genom hur mycket tid du vill lägga och vilka mål du vill uppnå. Risken är annars stor att du skjuter från höften och tröttnar då du inte vet vad du ska sträva efter. Är det ökad försäljning, fler gillare, fler återkommande kunder eller något helt annat? Sätt dig ner och fundera eller ta hjälp och dra upp de grova dragen och målsättningarna.

Var inte rädd för att köpa räckvidd eller vänner
De är inte skamligt eller fel att köpa räckvidd för dina inlägg eller försöka få fler följare genom annonsering, på de plattformar där det går. Instagram är ännu inte öppet för mindre aktörer, detsamma gäller Twitter i Sverige, men Facebook är som du säkert vet fullt av möjligheter för annonsering. En av de mest effektiva är att posta ett inlägg och sedan köpa räckvidd, antingen inom dina egna fans eller i en vidare krets för att få fler följare. Du ska däremot naturligtvis inte ”köpa gillare” av någon oseriös tredjepart. Sådana gillare är förstås helt poänglösa då de aldrig kommer att interagera med dig och följaktligen inte hjälpa dig att få nya kunder.

IMG_8794

Men var en kompis – inte en säljare
Du har säkert läst och hört det till leda, men våra sociala medier är helt enkelt inte skapta för saker som luktar ”sälj”. De allra flesta av oss startade våra sociala konton för att umgås med våra vänner. Vi vill se vad polaren gjorde idag och kanske en kul film som någon har delat, inte hur billig falukorven är på ICA Maxi. Däremot kanske vi vill läsa en personligt inlägg från en kassörska på ICA Maxi som älskar falukorv och gärna vill dela med sig av sina absoluta favoritrecept. Vi kanske till och med vill dela med oss av våra bästa tips till ICA Maxi om hur de ska bemöta mig som kund. Bete dig som du gör i fikarummet är ett lika enkelt som effektiv råd. Ingen vill sitta bredvid den där som alltid snackar om hur bra hen är och aldrig lyssnar på vad någon annan har att säga. Vi vill däremot gärna diskutera med hen den där som lyssnar och är genuint intresserad av just mig.

Lär dig att lyssna
Omvärldsbevakning är idag en viktig funktion för de allra flesta företag, men många är nog fortfarande ganska omedvetna om att det rätt hanterat är en stor konkurrensfördel. Det handlar inte bara om att plocka upp vad kunderna säger om dig, även om det förstås är grundkursen. Men det handlar också om att förstå var dina framtida kunder söker sin köpinformation? Vilken sorts företag vill de handla av? Var vill de handla? Hur vill de köpa sina nya skor eller sin nya bil? Vad vill de att ditt företag förser dem med för information? Det finns mängder av verktyg för omvärldsbevakning idag, det gäller egentligen bara att besluta sig för en och köra. Vill du läsa ett utförligt test kan jag rekommendera Emanuel Karlstens genomgång från i våras.

Jag hoppas att detta kan bli den lilla puffen som får dig också att våga börja utnyttja de plattformar som bara finns där och väntar på dig. I de kommande inläggen i min miniserie ska jag ta upp: Vilka är de bästa sätten att engagera mina följare? Hur mäter jag investeringarna jag gör i sociala medier? Vilka är de bästa verktygen för att hantera sociala medier? Hur hittar jag rätt publik för sociala medier? Hoppas du vill följa med, och kom hemskt gärna med frågor, antingen som kommentar hör på bloggen eller på Twitter på @jmjobring så ska jag försöka besvara.

/ @jmjobring som just nu njuter av att J Mascis (ni vet han från Dinosaur JR) har plockat upp gitarren, och det låter fullständigt underbart. Skivan heter ”Tied to a Star” och håller faktiskt i princip rakt igenom. Känns till och med lite sådär albumaktig som få skivor gör idag.

Skärmavbild 2014-08-26 kl. 21.55.31

 

 

 

 

4 kommentarer

  1. Hej Jacob, nu kommenterar jag för att det är du. Jättebra läsning. I annat fall orkade jag inte skriva min långa mejladress. Tycker du att blogg är ett socialt medium? Tycker du det är viktigt att man ska skriva sin mejladress när man vill dela sina funderingar i bloggen, som nu?

    • Hej John, håller med, men jag styr inte över inloggen här. Och, den blir tyvärr ändå nerlusad med spam. Trist. Så tyvärr blir bloggen lite osocial på det viset. Men nästa gång du ska kommentera behöver du inte fylla i din mailadress. Bra va?

  2. Pingback: Hur mäter jag investeringarna jag gör i sociala medier? | Social masskommunikation

  3. Pingback: Vilka är de bästa verktygen för att hantera sociala medier? | Social masskommunikation

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>