Partiledardebatter är vaumärkesbärare

Det är mycket som är sig likt i denna valrörelse, men också mycket som är nytt. En helt ny och väldigt intressant nyhet är hur mediehusen verkligen satsar helhjärtat på tv. Det stora drakarna Aftonbladet och Expressens storsatningar på partiledardebatter kanske öppnade ögonen, jag vet inte. Men väldigt många av mediehusen runt om i Sverige sände deras debatter, och både Aftonbladet och Expressen sände varandras debatter. Det var i sig också historiskt och började med ett SMS från Expressens Thomas Matsson sent på söndagskvällen, avslöjade Jan Helin i deras gemensamma podcast (som parantes är det för övrigt ett väldigt intressant tecken i tiden att kvällstidningsjättarnas chefredaktör har en podcast ihop, men det är en helt annan historia…)

Skärmavbild 2014-09-10 kl. 17.52.11

Och nu gör alltså också lokaltidningarna själva tv-sända debatter. Vi har haft VK/Folkbladet här på hemmaplan med sändningar både från Umeå och Dorotea och offensiva Mittmedia där Folkbladets förre chefredaktör Daniel Nordströms Arbetarbladet gör gemensam sak med Gefle Dagblad och sänder fem timmar valvaka.

Skärmavbild 2014-09-10 kl. 17.53.43

Men varför? Alla pratar om tidningsdöden och här storsatsar flertalet tidningar på hyfsat påkostade tv-produktioner. En stor del av förklaringen är förstås att valreklamen är en väldigt viktig inkomstkälla som ingen vill gå miste om, och kan man då ta del av kakan tv-reklam och inte bara det mer förväntade pappers- och bannerannonserna är det förstås jätteintressant. Men jag tror också att det är en otroligt viktig markering från tidningarnas sida – det sträcker på ryggen och säger att ”vi är en väldigt viktig del av det här samhället”. Inte minst varumärkesmässigt visar nu lokaltidningarna oss konsumenter att de är en viktig spelare i ”det offentliga samtalet”. Hur medvetet varumärkesstrategiskt uttänkt det är från mediehusens sida är svårt att veta, men att det stärker deras närvaro på den egna orten är det nog få som inte tror.

Hade jag varit deras kommunikationsrådgivare (vilket jag alltså inte är, kanske ska poängteras) hade jag tyckt att de gjorde helt rätt. De släpper de här debatterna fria utan att gömma dem bakom Plustjänster eller liknande, de delar med sig av sitt material för att verkligen nå så många som möjligt genom generösa samsändningar. Genom att bjuda på det här bättrar de onekligen på sitt varumärke som leverantörer av relevant och otroligt viktig information, inte minst mot en generation som tycker om webb-tv och ogillar att betala.

Bra jobbat och hatten av! Och dessutom känns det väldigt fint på något gammeldags sätt i mitt journalisthjärta…

/ @jmjobring som just nu lyssnar på makalösa singeln Pistols At Dawn med svenska soulstjärnan Seinabo Sey.

 

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *