Vilka är de bästa sätten att engagera mina följare?

Framme vid fråga nummer två i mina fem frågor som marknadsförarna vill ha svar på. Frågan är alltså vilka är de bästa sätten att engagera mina följare?

Du pratar med människor som vill prata med människor
Det finns en grundregel som du bör ha i bakhuvudet hela tiden när du arbetar på de sociala plattformarna – du pratar med människor som vill prata med människor. Jag vet av egen erfarenhet att det faktiskt är otippat svårt att som företagare vara personlig. Att sänka garden och släppa in människan är ovant för de allra flesta som kommunicerar professionellt. Men eftersom sociala mediers hela väsen bygger på kommunikationen mellan människor är det vad som krävs. Övning ger färdighet…

Bjud upp till dans och var nyfiken
Mycket är ordat om IKEA och deras sätt att skapa lojala kunder, men det tål att poängtera att det förmodligen spelar en hyfsat stor roll för varumärket att du faktiskt skapar dina egna möbler. Det du själv har skruvat ihop kommer du förmodligen också att värdera högre. Denna insikt kan du med fördel bära med dig in i de sociala medierna – släpper du in kunderna så att de kan påverka och utveckla din affär har du också chans att skapa lojala kunder och bärare av ditt varumärke. Ett enkelt sätt kan vara att göra en enkät. Det finns bra gratisverktyg, till exempel SurveyMonkey. När du har frågat dina följare kan du dessutom utnyttja resultaten och återrapportera vad alla svarade, förutom att det förhoppningsvis hjälper dig att göra bättre affärer.

Skärmavbild 2014-09-16 kl. 20.43.11Väck tävlingsdjävulen
Ja, tävla gjorde redan de gamla grekerna, men det går faktiskt att göra kul tävlingar än idag. Facebook gjorde i augusti i fjol om reglerna och då bloggade jag om det, så nu är det faktiskt lite enklare att fixa en tävling:
– Du kan låta sidans gillare delta i en tävling genom att posta direkt på din sida – t ex ”lägg upp din bästa bild på vår Facebooksida och du är med i tävlingen, den som får flest ”gilla” på sin bild vinner.”
– Du kan låta sidans gillare delta i en tävling genom att de gillar ett inlägg på din sida – t ex ”Alla som gillar det här inlägget och motiverar varför de vill vinna är med i tävlingen” Du kan låta sidans gillare delta i en tävling genom att skicka meddelande till din sida – t ex ”Svara på frågorna och skicka oss din bästa motivering via ett Facebook-meddelande och du deltar i tävlingen
– Du kan använda Facebooks gilla-funktion som en röstningsfunktion – t ex ”Den som får flest likes vinner tävlingen”.
– Glöm inte att följa Lotteriinespektions regler som kortkort går ut på att du inte får dela ut något utan att den som vinner har presterat något, det får alltså inte vara lotten som avgör.
Annars kan det löna sig att sätt upp en lite mer seriös tävling och låta folk registrera sig och på det viset samla leads att bearbeta, men då gäller det att du är tydlig med avsikten. Typ att jag bjussar på den här tävlingen här om du ger mig chansen att berätta hur bra mina produkter är.

Skärmavbild 2014-09-16 kl. 21.05.33

#-taggar är bra hjälpmedel
Ett annat sätt att engagera är att uppmana följarna att dela med sig av bilder, vardagsbetraktelser eller andra statusuppdateringar, det kan ju också ske i tävlingsform förstås. Idag kan du göra det superenkelt för dina följare eftersom du kan göra utsökningar av #-taggar på de stora plattformarna Facebook, Twitter och Instagram och enkelt hitta alla som delar materialet under en tagg. T ex kan du använda gratisverktyget Tagboard som söker i alla tre plattformarna. Ofta kan du på det viset också skapa bra material till dina egna plattformar, och du har engagerat dina följare.

Skärmavbild 2014-09-16 kl. 21.18.16

Ställ enkla och raka frågor
Det sista tipset för dagen är att ställa enkla ärliga frågor utan krusiduller. Gärna ja-nej-frågor eller av typen som ovan, ”Vilket bad föredrar du – hav, insjö eller älv?”. Kräver litet motstånd för att svara men kan ändå ge lite engagemang på sidan i retur, du kan ju även passa på att pusha för dina egna produkter eller tjänster i samma veva. Du kan ju också fråga om musik eller böcker eller annat som brukar engagera folk, be dem bidra med sina bästa tips.

Kör hårt nu!

Det här är inlägg nummer två i min serie av de fem största utmaningarna med sociala medier. Här hittar du inlägg nummer ett om Vilken taktik är mest effektiv i sociala medier?

/ @jmjobring som idag lyssnar på Kasabian.

 

 

 

 

4 kommentarer

  1. Bra förslag! Tagboard är verkligen intressant (hashtags överlag är så lätt att glömma).

    Sen vill jag bara tipsa om ytterligare ett sätt att engagera, nämligen bra content. =) (vilken skräll att contentbyrån-jakob tipsar om det). Bra content har också möjlighet att skapa värde för kunden då hen själv söker upp det, att bygga sitt varumärke med den typen av slow-cooking är hälsosam för de flesta. Precis som du gör med dina fina blogginlägg. 😉

    • Hej Jakob! Ja, content/innehåll är förstås hela alltet som håller oss flytande, tog nog det lite för givet, men det bör förstås påpekas många gånger. Tack!

  2. Pingback: Hur mäter jag investeringarna jag gör i sociala medier? | Social masskommunikation

  3. Pingback: Vilka är de bästa verktygen för att hantera sociala medier? | Social masskommunikation

Lämna ett svar till Jakob Rydberg Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *