Ny undersökning visar – räkna inte bort Facebook ännu…

Stiftelsen .se släppte idag ett kapitel ur sin kommande årliga undersökning av våra sociala medievanor. Några höjdpunkter:

Instagramanvändandet har nästan fördubblats från 15% till 28% av svenskarna. En rejäl ökning med andra ord, men sett ur företagsperspektiv är Instagram en otroligt krävande plattform, det krävs att du har bra bilder att berätta din historia med, för att du ska kännas relevant. Dessutom är publiken ofta rätt ung, t ex i åldern 12-15 år använder 62 procent av flickorna Instagram dagligen jämfört med 45% av pojkarna. Men utvecklingen är förstås otroligt intressant.

Facebook behåller sin stora popularitet, t ex i åldersgruppen 16-25 år besöker 95% någon gång Facebook, 81% gör det dagligen, 36% flera gånger om dagen. Och för oss som arbetar med Facebook för att bygga varumärken och lojalitet med företag är det trösterik läsning i tabellen nedan. Tex är 53% av 36-45 åringarna inne där dagligen. En hyfsat intressant publik för de allra flesta företag. Att Facebook dessutom har tagit publik från YouTube med sina rörliga filmer och byggt nytt annonsnätverk Atlas stärker verkligen Facebook. Personligen tycker jag att Facebook känns starkare än på länge, vilket jag måste erkänna är rätt otippat.

Skärmavbild 2014-10-23 kl. 13.27.51

– Twitter står i princip stilla: 19% besöker Twitter någon gång, 6% gör det dagligen, vilket är samma siffror som för ett år sedan. Intressant är också att det är dubbelt så många som någon gång läser än som faktiskt själv skriver. Det ger ju oss aktiva egentligen ännu mer attention då vi har mindre konkurrens om utrymmet. Jag tycker, trots att plattformen står still, att Twitter har befäst sin position som ett av det viktigaste kanalerna för företag att förhålla sig mot media och politiken samt att hantera och haka på smått som stort som sker i omvärlden.

Slutkommentaren om Google+ i rapporten talar för sig självt ”Någon kanske saknar Google+ i statistiken. Vi ställde frågan om användning av Google+ i årets undersökning men är osäkra på hur vi ska tolka svaren. Vi tror att många kan ha missuppfattat frågan och i stället svarat på om de använder Googles sökmotor. Vi ska titta mer på det här och får kanske återkomma och nästa år försöka precisera frågan bättre.

Läs den del av rapporten som är släppt här.

/ @jmjobring som idag lyssnar på Kindness med Robyn.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *