Företagsbloggen är svaret på följdfrågan – 5 enkla steg som får igång dig

Jaha, vad jobbar du med då? Vad gör ditt företag egentligen? Du kan säkert din fem minuters pitch och har lika säkert hängt över stängslet och förklarat för grannen vad du gör. Brukar du behöva förklara något? Är grannen nyfiken på något i din verksamhet? Brukar du få följdfrågor? Ja högst troligt. Och det är just det som din bogg ska klara av, fast på egen hand och i det digitala lagret förstås. På köpet har ditt företag dessutom börjat ta kontrollen över den digitala identiteten. Betrakta bloggen som ett digitalt svar på de oundvikliga följdfrågorna – det är där du kan få chans att fördjupa och förklara och visa upp företagets stora branschkunskap och engagemang. Krångligare än så här behöver det inte vara! Häng med.

1) Teknik – Steg ett mot att dra igång en företagsblogg är förstås att välja teknisk lösning. Jag tänker inte lägga någon kraft på att förklara den delen, har du inte själv den tekniska kunskapen eller tiden att implementera t ex en wordpressblogg på din domän kan du kontakta någon som kan – kom dock ihåg att placera den under ditt eget domännamn (alltså din www.dittforetag.se-adress) så att du utnyttjar synligheten och sökbarheten som bloggen skapar. Kom ihåg att (nästan) all trafik är mobil idag, och helt säkert är den det i morgon, så se till att din blogg funkar på alla plattformar. Buzzword att hålla koll på är responsiv.

Skärmavbild 2015-01-19 kl. 21.11.28

2) Uppstart – Arbetar du i ett större företag är det väldigt viktigt att få med dig ett antal medarbetare som kan dela med sig av information. Du kommer högst troligt också att behöva sälja in idéen till någon chef. Det bästa sättet att övertyga både medarbetare och få med sig chefer är förstås att ha siffror och prognoser att visa upp. Kanske ska du t o m undvika ordet blogg i första skedet, för många är det fortfarande likställt med Blondinbella eller Kenza. Du kanske ska kalla det ”utökat/fördjupat nyhetsflöde” eller ”löpande företags- och produktinformation” och lyfta fram fördelarna med sökbarheten och formandet av en digital identitet. Tänk igenom vad bloggen kommer att göra för jobb och vad det finns för intäkter och utgifter den kan påverka  – vem kommer att ha nytta av bloggen internt? Kommer bloggen att avlasta t ex kundtjänsten? Kommer bloggen att vara ett hjälpmedel för säljarna? Kommer bloggens ökade sökbarhet kunna medföra att ni drar ner på annan extern kommunikation eller på annonsering på Google och Facebook? Kommer bloggen att vara helt nödvändig för ert kommunikationsarbete när ni ska börja använda er av innehållsmarknadsföring? Kommer bloggen kanske att ersätta kundtidningen? Kommer bloggen att underlätta rekryteringar och korta rekryteringsprocesserna? Buzzword att slänga sig med är ROI.

3) Innehåll – Svaren på frågorna ovan kommer förstås att styra vilket innehåll bloggen ska ha. Högst troligt ska den mer eller mindre stödja alla de ovan nämnda grupperna och processerna. Då gäller det att ta fram och planera innehållet efter det. Jag tycker också att man ska ha respekt för det skrivna ordet – alla kan inte skriva. Alla kan förstås öva och bli bra på det, men den övningskörningen bör ske under övervakning. Med andra ord – alla på företaget ska förmodligen inte skriva på bloggen, däremot bör ju så många som möjligt bidra med innehåll och tankar, dock bör dessa tankar filtreras innan de publiceras – tänk kvalitetsmässigt som om det vore er kundttidning eller nyhetsbrev/mail. Extra plus är det förstås om den som skriver har vana och förståelse för hur en blogg fungerar och hur man ska skriva för att fånga läsaren på en digital plattform. Ett tips är att initialt köpa tid av experter som kan lotsa och lära er att sedan själva ta över och hantera bloggen – var dock noga med att kunskapsöverföringen finns, så att ni inte blir helt beroende av byrån i fråga i all evighet. Buzzword att använda är content.

IMG_3011

4) Planering – Sätt tydliga mål och gör planer. Det finns alltid andra saker att göra. Man kan alltid skjuta allting till i morgon. Och då en företagsblogg sällan är affärskritisk från dag ett hamnar den ofta lågt i prioritering (men när du har lyckas prioritera upp den kommer den att bli affärskritisk…). För att få kontinuitet bör du sätta av tid i kalendern – helig tid. Du bör säkert också ha ett veckomål och ett månadsmål för antal poster m m, gärna ett som du har kommunicerat till dina chefer, så att du sätter press på dig själv. Hur ofta man ska posta är lite som att avgöra hur långt ett snöre är. Jag skulle säga att en rimlig lägstanivå för en företagsblogg är cirka två-tre inlägg per månad, men helst oftare. Ju oftare du postar desto tydligare blir ditt företag på Google och i förlängningen hos kunderna. Buzzword här är planeringskalender.

5) Uppföljning – Digitalt är härligt och utmanande i all sin mätbarhet. Eftersom du bör ha stuckit ut hakan och satt upp mål för trafiken inför chefen ska du också se till att följa upp och rapportera av dina mål – du har givetvis hakat på ett mätverktyg som Google Analytics till din sajt om du inte hade det innan. Se vilka inlägg som har skapat trafik, var kom trafiken ifrån, från vilka sociala kanaler kommer flest besökare, har bloggen påverkat synligheten på Google och i sociala medier? Det gäller att ha klart för sig att det tar en stund att bygga en företagsblogg. Du kommer givetvis själv att stirra på siffrorna från dag ett, men se till att få utrymme på åtminstone sex månader för att verkligen kunna jobba med bloggen (helst längre tid än så…). Det är svårt att på kortare tid än ett halvår skapa ett någorlunda vettigt underlag för att utvärdera insatserna. Räkna också med att allt tar längre tid i början, innan rutinerna sitter där, men snart nog kommer din blogg att bli lika självklar kanal som mailen. Och minst lika viktig. Buzzword här är räckvidd.

Den riktigt stora poängen med företagsbloggen är förstås att den är och förblir din egen kanal. Så oavsett hur stora strömhopp det sker från Facebook (fortfarande är det dock tillväxt) eller hur få som läser lokaltidningen (se siffror från TU nedan) eller hur många som väljer bort tv, så finns din egen innehållsrika blogg där och svarar på frågorna och är tillgänglig precis där och när dina kunder behöver den.

Skärmavbild 2015-01-15 kl. 19.00.11

Inspirations & övertyga-chefen-läsning om världens kanske mest konsekvent genomförda företagsblogg – River Pools – på Hubspot och på Copyblogger.

/ @jmjobring som just nu lyssnar sönder Raised Fist grymma album From the North.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>