Vad kan du lära dig av mikroskopsbilder på Times Square?

Ett litet stycke fin content marketing (innehållsmarknadsföring) som jag sprang på häromdagen är ”The 2013 GE Healthcare Cell Imaging Competition images”. GE bjuder in forskare från hela världen att skicka in sina snyggaste mikroskopbilder. Och vinnarna fick äran att se sin film på en stor skärm mitt i New York på Times Square, se nedan.

Kanske kan man invända att GE inte riktigt tog det hela vägen i mål – videon har i dagsläget bara ynka 380 visningar vilket får sägas är ett rejält underbetyg för en så bra idé. Hade de gjort en snyggare och rappare film om det hela skulle det säkert vara mumma för viralsajter som The Huffington Post och BuzzFeed. Men stort plus för själva idén – att engagera sina kunder att dela med sig av något de säkert är passionerat förtjusta i och som de använder GE:s mikroskåp för att visa upp. Att sedan få spridning och dra nytta av materialet är steg två, som GE uppenbarligen missade.

Å andra sidan. GE kanske aldrig ville få större spridning utåt, de jobbade kanske uteslutande och dedikerat inåt i sin kundkanal? Och kunderna verkar ju i filmen vara väldigt nöjda. Så GE kanske är nöjda, men mest troligt tror jag att de hade tjänat på att se tävlingsavslutet som kampanjstart för del två, vilket jag inte riktigt tror är fallet.

Men… jag tycker att det återigen visar att inga produkter eller tjänster som vi producerar eller säljer är för trista, smala eller ointressanta för att skapa innehåll runt. Kan man göra det med mikroskop kan man garanterat göra det för det du säljer också.

/@jmjobring som idag lyssnar på Jose Gonzales nya Leaf Off / The Cave.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>