Den amerikanska kedjan Target lät gruppen Imagine Dragons ta över ett helt reklamavbrott under Grammys-galan häromdagen. Istället för ännu ett trist reklamavbrott så fick alltså tv-tittarna njuta ev en livesänd unik konsert från Las Vegas. Jag tror vi kan våga kalla det ”native advertising” eller kanske ”branded content”, det lär i varje fall ha varit ganska mycket roligare att se på under en Grammys-gala än en ordinär reklamfilm… Naturligtvis eldade Target på det hela via sina sociala medier, byggde spänning och tog hem det genom bl a bakom kulisserna-film.
Enligt Relevance och Mashable med flera amerikanska medier är det första gången det görs ett liveframträdande i TV-reklamens 57-åriga historia. Enligt Billboard kostade kalaset 8 miljoner dollar. Var det värt det? Ja, troligen. Var det en svensk inblandad? Ja, Jonas Åkerlund regisserade hela det livesända 4-minuters kalaset.
/ @jmjobring som idag förstås lyssnar på Imagine Dragons låt Shots…