En text du kommer att häpna över – om långa rubriker och oumbärliga tips.

Känner du igen känslan i rubriken? Amerikanska sajter som Upworthy och Buzzfeed har gjort dessa rubriker till en konst. Du ska inte kunna motstå att klicka på dem när de dyker upp i ditt flöde. Lätt föraktfullt kan man också kalla dem för linkbait, fritt översatt länkbeten, men jag tror ändå att vi har mycket att tjäna på att försöka förstå mekanismerna bakom.

Konsten (ja, det är en konst att skriva en fångande rubrik, prova själv får du se…) att skriva dessa rubriker har förfinats och enligt egna uppgifter skriver man på Upworthy och skriver om, typ upp till 25 gånger per inlägg, för att hitta den ultimata rubriken. Du vet den där rubriken som ingen kan bläddra förbi utan att klicka. Eller som en av grundarna av Upworthy Eli Pariser säger ”Our mantra is to over-promise and over-deliver”, läs mer här.

Ta t ex filmen om en Ted-talk av en komiker med cerebral pares som berättar om sitt livsöde. Sajten Ted har själva satt rubriken ”Maysoon Zayid: I got 99 problems… palsy is just one”. Medan Upwrothy efter, får man förmoda, ett antal försök satt den lite mer fantasifulla och lockande rubriken: ”A Gorgeous Woman Shakes Her Body On Stage … And The Crowd Goes Wild”. Se filmen här.

Skärmavbild 2014-04-07 kl. 21.23.48

Nyligen fick vi förstås vår egen motsvarighet i Hyllat.se. Bland annat har Hyllat spridit Naturskyddsföreningens film, som de själva hade gett rubriken ”Byt till eko – Naturskyddsföreningen”. Hyllat satte rubriken ”Om du någonsin ätit ett äpple från matbutiken måste du se den här videon”. Jag tror att den senare rubriken har bidragit en hel del till att filmen är uppe i en bra bit över hundratusen visningar. Här kan du se filmen.

Skärmavbild 2014-04-07 kl. 21.43.24

Men vad kan vi lära av det här? Ja, en hel del förstås. Det viktigaste är att inspireras och förstå vad som ligger bakom hur vi tänker när vi slösurfar runt på Facebook. Inte hade vi egentligen tänkt dela eller ens titta på en film om en kvinna som pratar om hur det är att leva med cerebral pares. Men ändå gör vi det. Varför? Och hur kan du utnyttja det? Här kommer några grundläggande tips:

1) Lär av Upwrothy, skriv och skriv om. Testa den på några kompisar och skriv om igen.

2) Vad hade fått dig själv att klicka? Sätt dig in i mottagaren, vad kan få hen att klicka?

3) Var inte rädd för att ta i, använd ord som ”måste”, ”förändra ditt liv” etc, etc.

4) Surfa runt på sajter som Upworthy och Hyllat innan du skriver din egen rubrik. Inspirera dig och sno hej vilt!

5) Sist men inte minst, det tråkigaste tipset: Kom ihåg att du inte lurar in någon på din sajt mer än en gång.

/ @jmjobring som lyssnar på nya Haim och som hoppas att du kommer tillbaka till min blogg…

 

 

2 kommentarer

  1. Just det där med att lura inte någon… Den är ju tämligen väsentlig… Jag har i princip slutat klicka på allt som inte är mycket säkra källor… så jäkla less och jag är ändå sk proffs 😀

  2. Tack Hans, jag har fått den reaktionen på annat håll också. De ”vana” användarna verkar vara dödligt less… Och vi blir väl alla så småningom ”vana” användare, men det är ju ändå en poäng att tala om detta, inte minst för att vi som ska försöka göra business av allt där ute måste förhålla oss till detta. Våra tråkiga corporate bullshit rubriker blev ju helt plötsligt ännu tråkigare 😉

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *